torsdag den 8. maj 2014

Lækker vegetarisk suppe med røde linser med gode nemme flutes.


Foto: Sara B. Clausen.
Denne lækre suppe føltes som det helt rette når man som jeg er ramt af en seriøs forkølelse og vejret er vel også i disse dage mere til suppe end koldskål!


Foto: Sara B. Clausen.
Ingredienser 6 pers.:

1½ dl. tørrede røde linser, skylles grundigt
2 løg, tern
4 gulerødder (ca. 175 g.)
375 g. blomkål, buketter
 1½ tsk. timian
1½ tsk estragon
3 cm frisk Ingefær, hakket
1 solofed hvidløg, hakket
Saften af en ½ lime
1 l. grøntsagsbouillon
1 flaske tomatpassato 680 g.
Salt og peber
1½ dl madlavningsfløde


Klargør grøntsagerne og svits løg, gulerod, blomkål, hvidløg og ingefær i lidt olie i en stor tykbundet gryde. Efter ca. 5 min tilsættes de røde linser, tomatpassato og bouillon samt timian, estragon salt og peber. Lad suppen simre i 25-30 min. purér den med en stavblender, tilsæt fløde varm kort igennem. Smag til med limesaft, salt og peber.
Server med disse lette og gode flutes:

Foto: Sara B. Clausen.


Flute:
Med denne opskrift får du tre hurtige og gode flutes som du kan du have klar i løbet af nogle timer og de smager super.

50. g. Gær
5 dl. Vand
2 tsk. Salt
2 spsk. olie
500 g hvedemel
200 g. Durum mel (eller spelt, fuldkornshvedemel e.l.)

Rør Gæren ud i det lunkne vand, tilsæt salt og øvrige ingredienser og ælt det godt sammen. Lad hæve i ca. en time. Del  herefter dejen i tre dele og form til flutes. Efterhæver i caæ. 30 min. pensles med vand og bages ved 200 grader i ca. 15 min.

Find mig også på: FACEBOOK

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar