søndag den 18. maj 2014

Lækker Sommerlagkage.

Foto: Sara B. Clausen.
Familien kommer til eftermiddagshygge i dag og forsinket fejring af mig :-) Derfor har jeg lavet en laber sommerlagkage, som er rigtig fin og lækker. Jeg er ikke så glad for flødeskum så derfor har jeg lavet halv creme, halv flødeskum og vendt sammen. Det giver også en god konsistens.
Pynt med sommerens bær, har du i haven ( måske ikke endnu men senere) så er du jo heldig og man kan bruge det hele; ribs, blåbær,brombær, jordbær, hindbær e.l.

Ingredienser ca. 10 pers.:

Kagebunde:
3 æg
200 g. sukker
1 tsk. vaniljekorn (Urtekram)
50 g. smør
1 dl. sødmælk
175 g. hvedemel
2 spsk. bagepulver
Et nip salt
En springform, smør og sukker

Creme til kagen:
½ pose cremepulver (Dr. Oetker)
2½ dl. sødmælk
2½ dl. fløde

Bærkompot:
400 g. blandede bær (jeg brugte frosne skovbær og blommer)
100 g. sukker
1 vaniljestang korn + tomme bælg

Pynt. 250 g. friske bær evt. drysses med sigtet flormelis lige inden servering.

Lagkagebunde:
Pisk æg, sukker og vaniljekorn til en hvid og luftig masse. Smelt smør og bland med sødmælk hæld i æggemassen under piskning skiftevis med sigtet mel og bagepulver.
Smør en springform med smør og drys med sukker. Kom kagedejen i springformen og bag ved 175 grader i ca. 30 min. til den er gylden og gennembagt.Mærk efter med en kødnål. at dejen ikke hænger ved.
Lad kagen køle helt af, før den skæres i to dele med en skarp kniv.

Bærkompot:
Kog bær, sukker og vaniljekorn samt den tomme stang sammen i en gryde til en kompot. lad den køle af.

Creme:
Pisk cremepulver med sødmælk og lad det stå koldt i 30 min. Pisk fløden stiv. Vend forsigtigt creme og flødeskum sammen med lette bevægelser, brug en dejskraber til det. Tag 2/3 dele af flødecremen og bland med halvdelen af bærkompotten. Fordel resten af bærkompotten på den nederste kagebund. 
Læg den øverste kagebund over og top med den sidste 1/3 af flødecremen. Pynt med friske bær. Drys evt. med et fint lag sigtet florsukker.

Find mig også på: FACEBOOK

Foto: Sara B. Clausen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar