søndag den 9. marts 2014

Æbledessert med mandelknas og karamel og vaniljeis.

Foto: Sara B. Clausen,
Forleden fik jeg lyst til at lave en dessert med æbler og surfede lidt rundt for at finde inspiration- tænkte først på en "crumble cake"- men så gad jeg ikke rigtig dejen. Derfor faldt valget på denne lækre sag som jeg fandt på en anden blog " Mad med hjertet" den er rigtig fin og et besøg værd. jeg til passede måleforhold m.m. lidt til mine præferencer.
Det er måske ikke den smukkeste dessert- men smager simpelthen så godt med en god vaniljeis til! Den rest der blev tilbage kom jeg ovenpå en formkage, som således fik en skøn æble, karameltopping.


Foto: Sara B. Clausen,


Ingredienser 6 pers.:

Æbler:
8 æbler, kernehus fjernet og skåret i grove tern
1 tsk. kardemomme
1½ tsk kanel
2 spsk. brun farin eller muskovadosukker
1 spsk. frisk citronsaft
revet skal af ½ citron (kan udelades)

Mandel/ karamel
150 g. grofthakkede mandler
125 g. smør
175 g. rørsukker
1 spsk. lys sirup
3 spsk mel
1½spsk. piskefløde

Tilbehør: god vaniljeis.


Foto: Sara B. Clausen,


Fjern kernehus og skær æbler i grove tern. vend dem med citronsaft og skal og kom i et smurt fad .Drys med krydderier og sukker og vend lidt rundt. Lad stå og trække mens du laver karamellen.

Smelt smøret i en gryde ved middel varme og tilsæt herefter de øvrige ingredienser, giv det et opkog og fordel herefter karamelmassen over æblerne.

Kom fadet i en 200 grader varm ovn på nederste rille og bag det i ca. 25-30 min. til overfladen er gylden og karameliseret og æblerne er møre. Server sammen med vaniljeis.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345



Ingen kommentarer:

Send en kommentar