tirsdag den 7. januar 2014

Lækker sellerisalat.

Foto:Sara B. Clausen.
Denne salat holder jeg selv meget af, jeg lavede den forleden da jeg fik lyst dertil, afledt af en samtale med min kollega, der fortalte at hun havde så mange knoldselleri derhjemme.
Man kan enten rive knoldsellerien groft (som jeg gjorde på maskine) eller skære i bitte små tynde stænger. Vi fik den sammen med en bøf af magert oksekød, krydret med salt, peber, hvidløg og timian og stegt på grillpande - men salaten passer også fint til fisk kylling eller fallafel (hvis man ønsker vegetarisk version). Jeg bruger en mager skyr til dressingen og synes det smager skønt - men cremefraiche eller græsk youghurt kan også anvendes.

Foto:Sara B. Clausen.


1 lille knoldselleri. renset og revet eller skåret i meget fine stave.
2½ dl. skyr
Saften fra en halv appelsin (eller 2 spsk. citronsaft)
4 spsk. hakket persille
2 røde æbler, skåret i små skiver
Salt og peber
ca. 1½ spsk. sukker
75-100 g. hakkede valnødder

Foto:Sara B. Clausen.

Klargør sellerien og æblerne og vend dem med saften fra en halv appelsin for at undgå brunfarvning. Man kan også bruge citron men hver da opmærksom på at der måske ikke skal så meget i dressingen, appelsinen søder jo mere. Hak valnødder groft.
Rør dressingen af skyr (alt. græsk yoghurt el. cremefraiche), sukker, salt og peber og hakket persille og smag den til med citronsaft.
Vend selleri,æble og valnødder med dressingen og lad gerne salaten stå køligt og trække lidt. Kan nemt holde sig et par dage på køl.

Foto:Sara B. Clausen.

Find mig også på Facebook lige her:https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar