tirsdag den 14. januar 2014

Krydrede oksespyd serveret med stegt selleri og gulerod med timian, honning og citron samt bulgur.

Foto: Sara B. Clausen.
Som jeg tidligere har skrevet, så når jeg ikke at lave eller blogge så meget mad i denne tid, da den står på husrenovering og snart indflytning i vores nye hjem.
Vi arbejder på det i døgndrift. Jeg glæder mig helt vildt meget til det og til at få en normal hverdag igen, med tid til at bage og bruge mange timer i køkkenet, som jeg elsker! Glæder mig også til at blogge igen -savner det meget!
I dag havde jeg barn syg og det gav mulighed for at lave lidt mad og også hygge i sofaen med film, tæppe og en dreng under armen :-) Der er ikke noget der er så skidt ,at det ikke er godt for noget som man siger.
Det blev til disse gode krydrede spyd som er lette og lave( jeg lavede dobbelt portion så derfor fik jeg en del spyd).

Foto: Sara B. Clausen.


Opskrift 4 personer (ca. 8 stk):

500 g.hakket oksefars ( gerne lav fedtprocent)
1 spsk. Løgpulver
1 tsk. hvidløgspulver
Salt og peber
2 tsk. spidskommen
1 spsk. sød chilipulver
1 spsk. frysetørret persille (el. en håndfuld frisk hvis du har).
1 æg
træspyd
Lidt olivenolie

Selleri og gulerod med timian, honning og citron:
½ knold selleri
4-5 gulerødder
1 spsk. honning
saften af en halv citron
Salt og Peber
1 spsk. timian
lidt olie

Tilbehør: Bulgur

Foto: Sara B. Clausen.
Foto: Sara B. Clausen.

Farsen æltes godt sammen og formes til runde aflange pølser på spydet.Hvis du ikke lige har spyd, kan de også bare steges sådan. Fugt hænderne med lidt olivenolie, så overfladen af farsen bliver glat og smurt lidt- de steges i ovnen så der bruges ikke meget fedststof. Sæt i forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 20 min. Vend dem en gang undervejs.

Skær skiver af sellerien på ca. 1 ½ cm tykkelse og fjern derefter den brune skræl med en kniv. skær i tynde stave. Skræl gulerødderne og skær ligeledes i stave. Kom på en hed pande med lidt olivenolie, tilsæt, timian, salt, peber og honning og steg dem i ca. 15 min.

Kog bulgur efter anvisning(gerne tilsat lidt bouillon grøntsags eller kylling) . Server gerne med lidt dyppelse fx. BBQ sauce, Ketchup, chilisauce eller en yoghurtdressing.

Find mig også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar