fredag den 17. januar 2014

Skøn rucolasalat med bagt butternut squash, pecorino og ristede græskakerner.

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg blev inspireret til denne lækre salat, da en kollega forleden havde noget lignende med- dog har jeg improviseret lidt. Du kan bruge hokkaido eller som her butternut- begge har en flot farve og dejlig rund sødme og relativt faste i kødet. Citron og chili  runder smagen af og er et must for at opnå den rette balance i smagen synes jeg. Vi fik den som tilbehør til en kavesteak og sammen med tomatbulgur, men da det er en fyldig salat, kan den sagtens stå alene synes jeg som tilbehør eller som en frokostsalat med et godt brød til.

Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 4 personer:

1 bakke rucola, renset og skyllet
1 butternut squash eller hokkaido græskar, vasket
3 spsk. olivenolie
Saften fra 1 lille citron
1 stor tsk. chiliflager
Friskkværnet peber
Salt
1 håndfuld græskarkerner, tørristet på pande til let gyldne og "poppede"
Pecorino ost, flager

Foto: Sara B. Clausen.

Skær skiver af græskaret og fjern kernerne i midten, skær herefter i tern (skrællen kan spises) og vend med citronsaft, olivenolie, chili, salt og peber. sæt i en 200 grader varm ovn i ca. 30 min. Vend dem lidt rundt undervejs. Lad dem herefter køle af. Kom den skyllede og drænede rucola på et fad og kom de afkølede græskartern, med den  marinade der følger med, henover. Drys med flager af pecorinoost og drys lige inden servering med de sprøde græskarkerner.

Find mig også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345?ref=hl

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar