søndag den 29. december 2013

Kransekagestænger.

Foto: Sara B. Clausen.

Skal du i gang med at bage kransekagerne selv ? Så får du her min opskrift som jeg plejer at bruge hver år. Hjemmelavet kransekage er bare bedst, synes jeg, og også væsentligt billigere end at købe ved bageren. En af de næste dage regner jeg også med at afprøve en alternativ opskrift til denne så kig forbi hvis du er nysgerrig.
Rigtig godt nytår til jer alle!

Kransekagestænger 4 stk:

Marcipanmasse:

500 g, god Marcipan (min.60%mandler)
200 g. sukker
½ dl. Æggehvider

Glasur:
1 pasteuriseret æggehvide
Flormelis

Chokolade:
175 g. mørk Chokolade 70% kakao

Foto: Sara B. Clausen.


Del marcipanen i mindre stykker og kom i en røreskål ( gerne røremaskine hvis du er den heldige ejer- jeg drømmer stadig).
Rør sukker og æggehvider sammen i en skål over vandbad ( ikke varmere end 40 grader, for så kan æggehviden koagulere) Sukkeret skal være helt opløst. Hæld derefter sukkermassen over marcipanen, mens der røres rundt med røremaskine/ piskeris med kroge. Blandingen er færdig når den er homogen. Kom i en beholder og lad stå koldt til den er kølet og har sat sig.

Kom bagepapir på en plade og læge en ekstra plade under, så du har dobbelt bund- det forhindrer at de bliver for mørke i bunden.Det letteste er at komme kransekagemasse i en fysepose og  lave et stort hul og så sprøjte lange stænger ud, lad dem herefter tørre lidt. Så kan du, med letfugtede hænder, let forme stængerne så de spidser til i toppen og altså bliver trekantede.Kransekagerne bages herefter i ca. 10- 15  min ved 190 grader. Hold øje med dem de skal blive lidt gyldne. Lad dem køle af. 
Smelt chokoladen og smør eller pensel chokolade på bunden af stængerne. Lad dem stå på bagepapir og størkne.
Rør imens Glasuren sammen, der skal så meget flormelis i at den har en tyk sej struktur, pisk gerne luft ind i den, så bliver den hvid og luftig. Fyld glasuren i kræmmerhus af papir eller en plastikpose, hvor du klipper et lille hul i spidsen. Dekorer kagerne med glasuren. Lad tørre helt inden servering.


Foto: Sara B. Clausen.



Kransekagerne holder sig snildt i en uge i tætsluttende beholder.


Foto. Sara B. Clausen
Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

8 kommentarer:

  1. Hvor ser de flotte ud :-) hjemmelavet er bare bedst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sofie og rigtig godt nytår til dig :-)

      Slet
  2. Hvem kan - Sara kan!
    For godt 10 år siden blev jeg dybt forelsket i Bon Marché i Seattle - det var åbenbart gengældt, for i kufferten havde jeg en blå (min yndlingsfarve!) KitchenAid, da jeg pakkede ud. Vi er stadig meget glade for hinanden - den tjener mig i hvert fald troligt. Så jeg vil hjælpe dig og se, om ikke jeg kan materialisere en røremaskine af de bedste i dit køkken :-) Du har om nogen fortjent at få én meget snart.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth- mange tak, der er da altid bare så mange gode historier i dig! En kitcenAid i kufferten, fantastisk! og så dejligt at dine rejser altid bringer nye spændende ting hjem til køkkenet, det afspejler da ægte madglæde! Nå jeg kan ikke sidde her- malerpenslen venter på mig.

      Slet
  3. Sara, noget af det bedste, du kan gøre ved kransekage, er at give den en tur i fryseren. Der har jeg altid gemt min. Det er som om, den bliver bedre af et ophold der.
    God nytårsfest (uden malerpletter).
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for tippet Elsebeth, Det vil jeg huske- men kransekage er meget populært herhjemme! Godt nytår :-)

      Slet
  4. yummi, hvor ser de gode ud. Hvis der ikke var den 31 imorgen, så ville jeg bage kransekage. tak for dejlig inspirration

    De bedste hilsner
    Samantha Fotheringham

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og velbekomme- rigtig godt nytår! Kh Sara

      Slet