torsdag den 7. november 2013

Vidunderlige speltboller med kærnemælk og hirseflager.

Foto: Sara B. Clausen.
Nogle gange får man bare lavet en super god opskrift, lige en dag hvor man ikke holder helt så nøje øje med hvad man får vejet af. Sådan var det med denne - men den er så god, at jeg er nødt til at skrive den ned, så jeg kan lave dem igen selv og også for at dele opskriften, for de smager bare så godt! Derfor, hvis dejen er for fugtig så tilsæt lidt mere mel indtil dejen føles god.

Ingredienser ca. 20 stk:

½ dl. lunken vand
10 dl. kærnemælk
2 spsk. mørk sirup
3 spsk. solsikkeolie
1 spsk. salt
50 g. gær
500 g. øko. fuldkornsspeltmel
2 spsk. fiberhusk
700 g. øko. sigtet speltmel fra Urtekram
200- 250 g. øko. hirseflager

Desuden:
Vand til pensling og durummel til at drysse over- giver en skøn sprød skorpe.

Rør gæren ud i den lunkne vand, tilsæt kærnemælk og dernæst, salt, sirup og olie. Rør de forskellige meltyper, fiberhusk og gryn i lidt af gangen og ælt dejen grundigt i ca. 7 min. på køkkenmaskine. Tag ud på et meldrysset bord og ælt den yderliger lidt sammen. Lad hæve i 1-1½ time.
Form Boller og placer på plader med bagepair og lad dem efterhæve en time. Pensles herefter med vand og snittes i overfladen med en skarp kniv, drysses gerne med lidt durummel.
Beges i en forvarmet ovn ved 200 grader i 20-25 min. skal være sprøde og gyldne. Lad køle på rist.


Foto: Sara B. Clausen.


Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar