søndag den 10. november 2013

Vidunderlig græsk Moussaka.



Foto: Sara B. Clausen.
I går fik jeg set en smule af en program om græsk madlavning og selvom jeg ikke fik den fulde opskrift, så nåede jeg lige at lure et par tricks af fra den kyndige græske husmor der viste sin version.
Bl.a. at hun vendte græsk yoghurt i bechamelsaucen og det smager altså super godt må jeg sige! Det andet var at tilsætte en håndfuld rosiner til kødsaucen ( grækere kan godt lide at kombinere sødt med kød) også meget lækkert synes jeg. Dernæst så rev hun de rå tomater på et rivejern, så man kun har skrællen tilbage og ellers en fin frisk tomatsauce. Resultatet-  en mega lækker og meget autentisk moussaka.

Moussaka:

5 store kartofler skrællet og skåret i skiver på ca. 7 mm.
2 små aubergine, skåret i tykke skiver på 2 cm, saltet og drænet
500 g. hakket oksekød (magert)
1 lille håndfuld rosiner
1 dl. rødvin
2 løg
2 fed hvidløg
2 spsk. oregano
1½ tsk. spidskommen
2 tsk. chiliflager
2 hele kanelstænger
5 tomater, revet på rivejernets grove side
1 dåse koncentreret tomat
Salt og Peber

1 dl olivenolie til stegning

Bechamelsauce:

3 spsk. olivenolie
2½ spsk. hvedemel
4 dl. mælk (jeg bruger bare miniælk)
Revet muskatnød
Salt og Peber
 ½ tsk. chiliflager (medium styrke)
3 store spsk. græsk yoghurt 2 %

Tilbehør:  Salat.

Start med at skære skiver af aubergine og drys med 3 spsk. groft salt, lad dem stå og dræne væske fra i et dørslag, evt. i vasken eller i et fad der opfanger væsken. Denne proces tager mindst 30 min og sikret at de bliver bløde og fjerner den bitre smag. Dup herefter skiverne tørre med viskestykke eller køkkenrulle.

Skræl kartofler og skær i skiver- dup dem tørre med et rent viskestykke eller køkkenrulle. Steg dem herefter gyldne i olie på en hed pande og sæt til side. Gør det samme med aubergineskiverne- alternativt kan de pensles med olie og bages i ovnen. Sæt dem til side.


Foto: Sara B. Clausen.


Hak løg og hvidløg. Brun kødet på panden hvor du har stegt kartofler og aubergine. Når kødet er brunet tilsættes løg, hvidløg, og krydderier og rosiner og rødvinen hældes over. Lad simre i 5 min. Tilsæt herefter de revne tomater og tomatkoncentrat og lad retten småsimre i 20- 30 min. Om nødvendigt kan der spædes op med lidt vand undervejs.

Lav bechamelsaucen ved at komme olie i en gryde og varme op, tilsæt melet og rør ud i olien som til en vanlig opbagning (blot er smør udskiftet med olie)- tilsæt mælken lidt af gangen og pisk godt så sovsen blive jævn og tyk. Smag til med muskat, chili og salt og peber og bland græsk yoghurt i.

Kom kartoffelskiverne i bunden af et ildfast fad. Kom halvdelen af kødsaucen henover. Læg så et lag af aubergine og dernæst atter et lag kødsovs, slut af med et tykt lag af den cremede bechamelsauce. Bag i ovnen ved 175 grader i ca. 30 min.
Foto: Sara B. Clausen.


Server med en god salat - gerne en græsk med rødløg, agurk, tomat, feta og oliven.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345?ref=hl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar