onsdag den 9. oktober 2013

Spicy frikadeller med ristet blomkål og bulgur.

Foto: Sara B. Clausen.
Dejlig, smagfuld og nem hverdagsmad som både er lækkert og sundt. Jeg brugte en opskrift fra Trine Hahnemans bog 365 hverdagsretter som udgangspunkt- skruede lidt op for krydderierne og serverede med bulgur til i stedet for couscous. Jeg lavede af 1000 g. kød (i stedet for 600 g.) og fordoblede krydderier i.f.t. opskriften  (rundhåndede teskefulde) men brugte stadig kun 2 æg og ca. 1½ dl. danskvand og samme mængde mel. Jeg valgte at server en portion gulerodsråkost med appelsin i også- da ikke alle børnene herhjemme holder af blomkål.

Foto: Sara B. Clausen.

Opskrift 4 pers:

Fars: 
600 g. hakket kalv og flæsk 3-7%
Salt og friskkværnet peber
1 stort løg, fintrevet
1 tsk paprika
½ tsk. chili
1 tsk kanel
1 tsk. spidskommen
4 spsk. hvedemel 
2 æg
1 dl. danskvand
Solsikkeolie til stegning

Ristet blomkål:
1 blomkål i buketter
2 spsk. olie
2 spsk. karry
1 ds. flåede tomater
salt og friskkværnet peber

Kom alle ingredienser i en skål og rør farsen rigtig godt igennem. Var en pande med solsikkeolie op og form frikadeller. Steg dem gyldne og lækre, tiden afhænger af størrelsen. Ca. 15 -20 min.
Sauter blomkål i olie og karry nogle min. Hæld de flåede tomater ved og lad det koge ind i ca. 12 min. smag til med salt og peber.

Kog Bulgur efter anvisning på pakken. Ca. 2 dl bulgur og 3 dl vand. Tilsæt gerne 1 tsk. Herbamare grøntsagsbouillon og lidt salt.

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar