mandag den 7. oktober 2013

Saras svenske pølseret - en sundere variant.

Foto: Sara B. Clausen.
Mine børn elsker svensk pølseret og for at kunne servere det med lidt bedre samvittighed og med en mere ernæringsmæssig fornuftig profil, så har jeg lavet min egen variant, som både indholder mere grønt og mindre fedt end normalt- men smagen fejler bestemt ikke noget. Selv husker jeg at jeg som barn på en sommerlejr elskede når vi fik svensk pølseret, den var lavet med røget medister og sikkert ikke særlig sund - i dag vil jeg helt sikkert fortrække denne og måske  havde jeg også gjort det dengang, hvis jeg havde haft valget. Hvad siger du? Må man pille ved en klassiker?

Ingredienser: 
1 kg. kartofler i tern
½ kg. knoldselleri i tern
400 g. gulerod i tern
2 store løg
250 g. ærter
2 fed hvidløg
500 g. pølse (gerne fedtfattig variant), skiver
500 g. tomat passata
250 madlavningsfløde 7%
1 dl. græsk youghurt 2 %
2 tsk. paprika
1 knivspids cayennepeber
1½ tsk. sød chili
2 tsk basilikum
1½ tsk sukker ( kan udelades men runder syren i tomaterne lidt)
Salt og Peber
1 bundt purløg

Skræl kartofler, gulerod og selleri og skær i tern. Kog kartoflerne i  saltet vand ca. 15 min tilsæt selleri og gulerod og kog videre i 10 min. Grøntsagerne må
ikke koge ud. Hæld i et dørslag.

Svits løgene  i lidt smør til de er klare, tilsæt pølser og knust hvidløg og steg yderligere  nogle min. Kom alle krydderier samt sukker ved. Kom tomat passata og fløde ved samt den græske yoghurt. lad simre lidt  og smag til med salt og peber. Vend kartofler, knoldselleri og gulerod i og varm retten igennem. Server med friskklippet purløg.


Find mig også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar