onsdag den 2. oktober 2013

Små dadelkager med valnød.

Foto: Sara B. Clausen.
Lækker og luftig kage med dejlig karamelagtig smag og konsistens. Jeg købte for længe siden de små papirforme i Netto og synes det var på tide at bruge dem. Kagen kan dog også sagtens laves i en stor springform. Så skal den bare have ca. 40 min ved 200 grader. De små kager her knapt det halve- altså 20 min.
Køb nogle gode tørrede øko dadler fx. fra Urtekram.

Opskriften stammer fra Meyers kager (dog har jeg suppleret med valnødder og en hel vaniljestang og lidt mindre sukker- dadler søder jo også).
Der er både bagepulver og Natron i den- de tjener til hvert sit formål her, natron får dadelmosen til at skumme op og går i reaktion med det brune farin (ren kemiunderholdning vælg en gryde hvor der er plads til at det vokser!) og bagepulver medvirker til at holde kagen oppe under bagning.


Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser:

100 g. blødt smør
100 g. brun farin
50 g. mucovado
Kornene fra en vaniljestang
3 spsk. mørk sirup
2 store æg
225 g hvedemel
2 tsk. bagepulver
250 g. tørrede dadler, uden sten
3 1/4 dl vand
1 spsk. natron

Pynt: valnøddekerner


Foto: Sara B. Clausen.


Forvarm ovnen til 200 grader. Kom dadler i en gryde sammen med vandet og lad dem koge op og småsimre i 10 min.

Imens piskes smør, brun farin, muscovadosukker og vaniljekorn sammen. Tilsæt herefter et æg af gangen og pisk imellem. Sigt mel og bagepulver ned i en skål og sigt det herefter ned i dejen.

Tag dadler af varmen og blend med stavblender til jævn masse. Sørg for at have formene klar og spray med lidt bagespray så du er sikker på at kagen løsner sig let igen. Kom Natron i dadelpuréen og pisk det hurtigt sammen, det bobler straks op. Vend dadelpuréen i dejen og kom i formene. Pynt med halve valnøddekerner.
Bages 20 min ved 200 grader midt i ovnen  (40 min. i en stor springform) prik med en kødnål og tjek at der ikke hænger dej ved.

Find mig også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar