lørdag den 28. september 2013

Stjernegode brød med skyr, havre og spelt.

Foto: Sara B. Clausen.
Fik lyst til at lave mine brød en anden form i dag, så brugte en stor stjerneudstikker- men man kan selvfølgelig også bare lave dem som helt almindelige boller.De smager dejligt med skyr, havre spelt og honning i dejen. 

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 25 stk:
50 g. gær
250 g. skyr
2 spsk. honning
15 g. salt
7 dl. lunken vand
2 spsk. hørfrøolie
600 g. øko fuldkorns speltmel
175 g. Havregryn
2 spsk. Fiberhusk

Foto: Sara B. Clausen.

Rør skyr lunken vand og honning og salt sammen i en lille skål. Kom gæren i en større og hæld skyrblandingen over. Opløs gæren helt . Tilsæt olie og  havregryn og halvdelen af speltmelet og ælt det på røremaskine i 5-10 min. Tilsæt resten af speltmelet og fiberhusk og ælt i 5 min. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt dejen færdigt. lad hæve en time tildækket. Form brødene som du har lyst eller som stjerner. Lad efterhæve i 30 min. Pensles med æg og drysses med birkes og sesam.
Bages 12-15 min. ved 200 grader.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345





4 kommentarer:

  1. Hvor ser alle dine opskrifter bare lækre ud. Jeg er en klovn til at få skrevet inde hos dig, men skulle jeg benytte mig af dine opskrifter, vil jeg helt klart linke. Har ikke bagt i en del år, men skal vist snart begynde på det igen og så er din blog helt sikkert det sted, jeg vil gå på jagt i, efter opskrifter.
    Tak fordi du deler

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar - Det er dejligt at høre! Hjemmebagt er skønt håber du får mulighed for at komme lidt i gang med det igen. God søndag. Kh Sara

      Slet
  2. Hvor ser det bare mega sødt ud, når de er stjerneform (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kit og smag og konsistens var også god:-)

      Slet