torsdag den 26. september 2013

Æggekage med "kødædelige" blomster og en aften med yngstesønnen i køkkenet.

Foto: Sara B. Clausen.
I dag har min 12 - årige søn, med mig som assistent, sørget for aftensmaden til os 6 herhjemme for første gang!
Han er begyndt at have hjemmekundskab( eller frikadellesløjd som min kæreste siger:) og er begyndt at vise mere interesse for at lave mad herhjemme også- de har nu altid hjulpet til i køkkenet og storbror har ofte en maddag. Men nu kom Mikkel så også og sagde, at han gerne ville lave æggekage til os. Den smagte godt og så festlig ud med " kødædelige blomster" som Mikkel døbte dem. Vi lavede 1½ portion af opskriften men jeg skriver den bare til 4 personer.

Jeg hørte lige i radioen forleden, at Blandt 5-9 årige børn, deltager kun fire procent næsten dagligt i madlavningen derhjemme. Det samme gælder 6 procent af børn mellem 10 og 16 år.Hvert fjerde barn er kun med til at lave mad to gange om året – eller aldrig. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Arla i forbindelse med madfestivalen Copenhagen Cooking. Børn skal da med i køkkenet og lære en masse om mad og råvarer derhjemme!


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 4 personer (som hovedret):

8 æg
2½ dl. minimælk
salt
peber
2 tsk herbe de provence
3 store porrer, skyllet og i skiver
200 g. cocktailpølser
2 tsk. chiliflager
150 g. tomater
1 bakke karse
1 bundt persille, hakket
Lidt olivenolie.

Tilbehør: Godt rugbrød.


Foto: Sara B. Clausen.


Rens porrer godt og skær i skiver. Snit et kryds i enden af cocktailpølserne. Pisk æg , minimælk, salt og peber, herbe de provence sammen. Svits porrerne med lidt salt og peber og chiliflager på en pande med lidt olievenolie. Det skal være en pande der tåler at gå i ovnen.
Hæld æggemassen over og lad den stege lidt ved mellemvarme til den begynder at blive fast i siderne. Sæt den så i ovnen i ca. 5-8 min ved 200 grader - til fast. Steg pølserne så de begynder at krænge udad i krydset og ligne "blomster". Pynt æggekagen med karse, persille tomater og "kødædelige" blomster. Server med rugbrød til og evt. lidt ekstra grøntsagstave- agurk/gulerod.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen
Opvasken fastholdt dog ikke opmærksomheden så længe ;-) Nå- pyt- flot indsat fra min søde Mikkel!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar