onsdag den 25. september 2013

Burger med chilimayo, bagte rødbeder og peberrod.

Foto: Sara B. Clausen.
Aftensmad i den sundere ende af skalaen af "fast food"  - som ikke er helt så "fast", når man laver det
selv ;-) Jeg snød dog og købte nogle grove boller i Lidl til dem.
Chilimayoen har jeg lavet i en "light version" - men det kan man selvfølgelig gøre som man vil, ved at bruge mere eller mindre mayonnaise og græsk yoghurt på 2% eller 10% alt efter smag.

Jeg skriver hvor mange gram kød pr. person, så kan man selv justere efter hvor mange personer der skal laves mad til . Der er ikke sat mål på krydderierne men til 800 gram kød ville jeg bruge ca. 3 store tsk. pesto og 2 tsk. løgpulver.

Ingredienser:
200 g. magert hakket oksekød pr person (7%)
50. g hytteost pr. 200 g. kød
løgpulver
pesto
Salt og peber
evt. et fed hvidløg

Chilimayo:
3 spsk. mayonnaise (god kvalitet)
5 spsk. Græsk youghurt 2 %
1 spsk. Sambal Olek
1 spsk. citronsaft
1 spsk. ketchup
1 tsk. løgpulver
Salt og peber

Rødbeder:
2-3 rødbeder skåret i skiver på ca. 1 cm tykkelse
Salt og peber

Tilbehør: Grove boller, Revet peberrod, Salatblade, Agurk, rødløg, tomat  samt evt. båd kartofler eller lignende.

Rør farsen rigtig godt sammen af oksekød, hytteost, pesto, løgpulver samt salt og peber. Form til bøffer.

Skræl og skær rødbeder i skiver og kom dem på en plade med bagepapir- drys med lidt salt og peber og bag dem ca. 15 min. ved 200 grader.

Rør alle ingredienser til "chilimayoen" sammen og sæt på køl. Steg bøfferne i lidt olivenolie ca. 3 min på hver side, kan herefter holdes lune (eller varmes inden servering) i ovnen.

Skyl salat og grøntager og anret dem på et serveringsfad så man selv kan lave sin burger ved bordet.
Smør bollerne med chilimayo og kom derpå salat og ønsket tilbehør, det er måske ikke alle børn der vil have bagte rødbeder og peberrod i deres- men jeg kan i hver fald godt lide det.

Find mig også på Facebook : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


Ingen kommentarer:

Send en kommentar