torsdag den 19. september 2013

Lækker figentærte med forårsløg og mandler.

Foto: Sara B. Clausen.
Dette er en både smuk, lækker, sund og endda også nem tærte, som man kan lave på ganske kort tid.
For tiden er der masser af friske figner i butikkerne og Netto har dem endda til en flad femmer for 4 stk! Så alt i alt er der god grund til at forsøge sig med den :-) Server med en dejlig blandet salat til.

Jeg blev egentlig inspireret af en opskrift på en anden blog som jeg synes er rigtig fin nemlig Kirstens "Kødfri Fredag" -men jeg endte alligevel med at lave min helt egen version.


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 4 personer:

Fyld:
250 g. hytteost "levevis" 1,5 % fedt
2 æg
1 fed hvidløg eller 1 tsk. tørret hvidløgspulver
Salt og peber
3 kviste frisk timian
6-7 friske figner
1 bundt forårsløg
1 håndfuld mandler, grofthakkede
lidt  flydende akaciehonning

Dej:
250 g. økologisk fuldkorn speltmel
1 tsk. salt
1 tsk. bagepulver
½ dl. olie
1 dl. vand


Foto: Sara B. Clausen.

Ælt alle ingredienser til dejen sammen og lad den evt. hvile lidt på køl. men den kan sagtens rulles ud på et meldrysset bord med det samme. Smør en tærteform (jeg bruger bagespray og metalform med løs bund) og for tærteformen med dejen.

Blend hytteost og æg sammen med salt og peber til en jævn cremet masse. Hæld massen ovenpå tærtebunden.  Skær figner i kvarte og rens forårsløg og læg disse dekorativt ovenpå æggemassen. Drys med timian, hakkede mandler samt friskkværnet peber.
Kom en lille smule akaciehonning ovenpå med hurtige bevægelser henover tærten.
Bag den ca. 25 min. ved 200 grader. server med en god salat.

Find mig også på Facebook:https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar