søndag den 22. september 2013

Krydrede syltede rødbeder.

Foto: Sara B. Clausen.
Faldt over et tilbud på rødbeder til 5 kr. pr kg. og det gav mig lyst til at købe med hjem og sylte dem. Jeg besluttede mig for en lidt krydret version og de blev virkelig gode synes jeg med et strejf af  bl.a. stjerneanis. Gode helt klassisk på leverpostejsmaden eller som tilbehør til maden. Denne sommer har jeg fået lavet en masse syltetøj af jordbær, hindbær, ribs, brombær og blommer og nu disse krydrede rødbeder -  Hvad har du syltet hjemme hos dig i år?

Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser:
1 kg. rødbeder, gerne aflange der giver flotte skiver.
½ l. lagereddike
200 g. sukker
4 hele peberkorn
4 kviste timian
2 fed hvidløg
2 fed hvidløg, skiver
3 stjerneanis
4 hele nelliker
1 lille løg i kvarte

Foto: Sara B. Clausen.

Start med at koge rødbederne i lidt letsaltet vand i ca. 50-60 min. kom dem derefter i koldt vand og gnub skrællen af dem. Fjern endeskiven og skær herefter i skiver i den tykkelse du ønsker.

Kog Lagen af eddike, sukker, løg og krydderier- sukkeret skal være helt opløst. Kom rødbederne på pinligt rene og skoldede glas og hæld lagen over, lad hvidløgsfed, krydderier og løg blive ved.
Luk glassene til med det samme. Opbevares mørkt i fx. et køkkenskab - efter åbning på køl.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar