torsdag den 5. september 2013

Fuldkornsboller med banan, mandler og kanel.

Foto: Sara B. Clausen
Weekenden lurer lunt i svinget forude- og ihhh hvor jeg glæder mig til en weekend med familiesamvær. Hjemme hos os betyder det også fuldt hus og mange munde at mætte, så jeg har bagt en stor portion lækre boller, som jeg håber vil falde i god jord hos alle børnene når de kommer hjem fra skolen i morgen og lige skal have noget på farten inden gymnastik, fest og hvad der ellers står på programmet :-)
Opskriften er min egen og den er slet ikke så ringe endda- hvis jeg selv skal sige det og det er faktisk "sagt på Jysk" - så det er skam en flot bedømmelse ;-)Håber du får lyst til at prøve dem selv derhjemme, de burde også kunne slippe gennem skolens strenge kostpolitik, som en både lækker og sund fødselsdagsbolle. 

Man kan sagtens vælge at tilsætte lidt rosiner eller tørrede tranebær (det kan jeg godt lide) men det falder ikke i god jord hos alle herhjemme.

Ingredienser:

50 g. gær
10 dl. vand (lunken)
2/3 dl hørfrøolie
2 store spsk. creme fraiche (kan udelades)
2 tsk. salt
2 modne bananer, blendet
1 stor spsk. ægte kanel
1400 g. øko. fuldkornshvedemel
130 g. rimelig finthakkede mandler

Rør gæren ud i lidt af den lunkne vand. Tilsæt, salt, olie, blendet banan, mandler og kanel rørt ud i cremefraiche og rør det sammen kom herefter fuldkornshvedemelet i lidt af gangen. Ælt grundigt, gerne på røremaskine i 10-15 min.
Dejen vil være lidt fugtig endnu og det er meningen, kom en håndfuld mel ud på bordet og drys hænderne og ælt den det sidste sammen. Kom i en stor skål og lad hæve tildækket og lunt i 1 times tid.
Form boller og sæt på plader med bagepapir. Bages ved 200 grader i ca. 15 min. og køles på rist. Det er en god portion så man kan evt. vælge at fryse lidt ned til en anden dag.

Sara B. Clausen.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar