tirsdag den 20. august 2013

Varm kartoffelsalat, hjemmelavet agurkesalat og pølser på grillen .

Foto: Sara B. Clausen
Da vejret forleden var meget mere efterårsagtigt end sommerligt - ændrede mine planer sig lidt fra udgangspunktet og jeg kom pludselig i tanke om og fik lyst til varm kartoffelsalat.
Det er ikke noget jeg har fået så tit - men faktisk synes jeg det smager skønt- det er ren mormormad- dog i en lidt mere kalorielet variant og med dejlige nye aspargeskartofler.
Hjemmelavet agurkesalat fik jeg også lyst til og det har min ældste (ellers tidligere så eddikeforskrækkede) søn også fundet ud af smager godt! Så der var gang i eddiken derhjemme og herligheden blev serveret som selskab til chili grill pølser fra slagteren men kan sagtens ledsage alt muligt andet som fx. frikadeller.

Ingredienser 4. personer:

1 kg. fine aspargeskartofler (kogt så de endnu er faste), skåret i skiver
2 store løg
250 ml. madlavningsfløde 4% 
1 dl eddike
½ dl. vand
25. g. smør
2 spsk. sukker
Salt og friskkværnet peber

Persille til drys

Agurkesalat:
2 agurker
1 dl. eddike
2 dl. vand
3-4 spsk. sukker
Peber
Salt

Kartoflerne vaskes koges og pilles. Afkøl kartoflerne og skær dem i skiver. Bring smør, vand, eddike, sukker, salt og peber i kog. Kog løgringene i lagen i ca. 10 min. til de er klare. Varm kartoffelskiverne igennem i gryden og tilsæt madlavningsfløde. Smag til med salt og peber. Rør rundt så saucen fordeles og løgene blandes godt med kartoffelskiverne. Drys med lidt frisk persille inden servering.

Kog eddike, sukker, vand og salt og peber op og tag det derefter af varmen og lad køle lidt. Agurkerne skæres i fine skiver på mandolinjern og kommes i en skål. den afkølede lage hældes over og det sættes i køleskab i mindst en time- gerne længere. Smag gerne lige på lagen om den er sød nok, sur nok eller på anden vis trænger til justering.Evt, kan det også smage godt at klippe lidt dild og komme ved.

Server som tilbehør til pølser, medister, frikadeller hamburgryg el.l

Find mig også på Facebook:https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar