tirsdag den 20. august 2013

Rødbedebøf med Nordisk råkost.

Foto: Sara B. Clausen.
Super lækker og sund aftensmad der kom på bordet her til aften :-) Bøfferne har både revet rødbede, kogte kartofler og hvidløg i farsen og det giver trods magert kød en saftig og flot "rød bøf".
Den Nordiske råkost blev jeg inspireret til at lave, da jeg så den på Sæson nyhedsbrev- der er som før nævnt rigtig god inspiration at hente der. Jeg valgte så bare at servere den med min egen version af bøf.
Salaten er bare rigtig skøn, kan klart anbefales.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 pers:

Bøffer:
1000 g. magert hakket oksekød (3.7%)
100 g. fintrevet kogte kolde kartofler
1 stor revet rødbede
1 fed hvidløg (knust)
Salt
Friskkværnet peber

Salat:
1 spidskål (ikke så stort)

1 spsk. salt
1 spsk. sukker
1 bundt grønne asparges
150 g. sukkerærter, skåret på skrå
200 g. friskbælgede ærter
1 bundt dild
1 bakke karse

Dressing:
2 spsk. koldpresset rapsolie
1 spsk. hvid balsamico eddike
2 tsk. flydende honning
1 spsk. mayonaise
Salt og Peber

Kom farsen i en skål, tilsæt revet kartoffel, rødbede og hvidløg og et godt kværn peber og salt- ælt godt sammen og form til 8 bøffer. Steges på grill eller pande ca. 3 min på hver side.Tag af varmen og lad hvile ca. 3 min på panden.

Knæk  aspargeserne, der hvor de naturligt knækker når de bøjes, koges 1 min. i letsaltet vand. Køles og skæres i skiver på skrå.
Fjern yderblade og stok på spidskålen og snit i fine tynde strimler. Kom i et dørslag og vend med salt og sukker. Lad trække en halv times tid og kram så væden af.
Kom i en skål sammen med de øvrige ingredienser. Ryst eller pisk dressingen sammen så den bliver flot gul og jævn i konsistensen. ved den i salaten lige inden servering.

Server med fx. nykogte kartofler dertil 

Find mig også på facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.

2 kommentarer:

  1. Tusind tak for tippet med rødbedebøffer - havne bugner af rødbeder så de skal bestemt afprøves. Hav en dejlig dag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anette- håber du vil kunne lide dem :-)

      Slet