tirsdag den 27. august 2013

Lasagne til mange :-)


Foto: Sara B. Clausen.
Drengene fik lov til at komme med et ønske til aftensmaden i dag og de syntes det var lang tid siden at jeg havde lavet lasagne- så det måtte jeg råde bod på.
Det var faktisk også en god ide, for jeg lavede så to fade, så er der også mad til dem herhjemme torsdag, hvor jeg skal "lege" med Umahro Cadogan, Urtekram og andre glade madbloggere ved et arrangement i KBH- jeg glæder mig! I den ene lasagne tilsatte jeg en rest kogt broccoli som jeg hakkede og kom i mellem lagene - i forvejen er der meget grønt i kødsaucen.


Foto: Sara B. Clausen.


Til 4-6 personer i to dage
(en bradepande eller to mellemstore fade).

Bolognesesauce:
1000 g, hakket oksekød lavt fedtindhold.
5 skiver bacon, pancetta eller parmaskinke, skåret i mindre tern. (giver en lidt røget smag til kødet) 
4 store gulerødder, fine tern
½ knoldselleri i fine tern
2 store løg, fine tern.
2 fed hvidløg, pressede
1 karton passato (tomat)

1 stor tomatkoncentrat
1½ dl. vand
2 spsk. Oregano

2 spsk. Basilikum
1 spsk. grøntsagsboullion (A. Vogel)
3 Laurbærblade
Salt og peber

Start med at hakke alle grøntsager og gøre klar. Varm lidt olivenolie i en stor gryde og svits bacon, tilsæt kødet efter ca. 4-5 min. Når kødet er brunet, tilsættes alle de hakkede grøntsager og hvidløg og laurbærblade samt oregano og basilikum. Vend sammen og steg videre i nogle min. Tilsæt de fl. tomater, vand og koncentrat. Lad herefter retten simre under låg i min. 3 timer ved lav varme. Jo længere jo bedre :-)Smag til med salt og peber. 

Bechamelsauce:

40 g. smør
4 spsk. mel
1 l. letmælk
salt og peber
Friskrevet muskatnød
evt. lidt parmesan revet i.

Desuden ved sammenlægning af lasagnen: 
1 pakke fuldkornslasagneplader
Revet Parmesanost evt. blandet med lidt cheddar til mellem lagene. 

Smelt smørret og rør melet i. Tilsæt derefter mælken lidt efter lidt ved kraftig piskning indtil saucen er jævn. Smag til med muskat, salt og peber og evt. lidt parmesan.

Læg lasagnen i lag. Start med et lag kødsovs, lidt bechamel og så lidt revet ost strøet over. Dernæst lasagneplader. Fortæt med dette ca. 3-4 lag. slut af med kødsovs, bechamelsauce (lidt mere end i de andre lag). Bag ved 200 grader midt i ovnen. Dæk evt. med stanniol efter 30 min. og lade den få yderligere ca. 20 (i alt ca. 50 min). Server med en god salat til.



Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar