tirsdag den 27. august 2013

Boghvedeboller og brombærmarmelade med et skvæt rom.

Foto: Sara B. Clausen.
Uhhmmm, nu er der masser af lækre modne brombær på buskene  og jeg er jo blevet haveejer igen og kan nyde godt af at der kommer blommer, brombær, valnødder m.m. næste år forhåbentlig også hindbær.....det er altså skønt! Vi er jo mange herhjemme nu og brød og boller bliver næsten spist hurtigere end jeg kan nå at lave dem! Så der bages ofte og opfindes også hele tiden nye varianter- disse indeholde både boghvedegryn og boghvedemel. Sådan en nybagt bolle med skøøøøn brombærmarmelade, det er altså slet ikke så tossset :-)

Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser:(22 stk):
4 dl. vand (lunken)
3 dl. mælk
50 g. gær
2 tsk. salt
2 tsk. honning
4 spsk. hørfrøolie
150 g. boghvedegryn
150 g. boghvedemel
100 g. rugmel
2 spsk. fiberhusk
350- 400 g. hvedemel

Udrør gæren i den lunkne vand og tilsæt mælk, salt og honning samt hørfrøolie.Tilsæt herefter boghvedegryn og boghvedemel, fiberhusk samt rugmel og ælt det sammen. Tilsæt hvedemel lidt af gangen til den rette konsistens, det vil sige at dejen er til at arbejde med.
Lad hæve en time eller længere til dobbelt størrelse. Form herefter boller og lad dem atter hæve til ca. dobbelt størrelse.
Bages ca. 15 min ved 200 grader.

Brombærmarmelade:

500 g. friske brombær
300 g. syltesukker
et skvæt mørk rom

Bær og sukker koges op ved mellem varme og koger i ca. 15 min, i de sidste min. tilsættes et godt skvæt rom, det giver en rigtig lækker smag- men kan selvfølgelig udelades. Hældes på pinligt rene og skoldede glas.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345



Ingen kommentarer:

Send en kommentar