lørdag den 24. august 2013

Glutenfri Marcipandrøm med Jordbær og lime.


Foto: Sara B. Clausen.
Så denne opskrift forleden på Kristinas dejlige blog hvor der altid er meget godt at finde og tænkte at den måtte jeg da bare prøve- det blev til to af slagsen, da vi i dag fejrede fødselsdag med familien.
Den er altså bare virkelig skøn og let at lave! Jeg synes limesmagen er skøn sammen med jordbær- men man kan sagtens lave andre varianter og det tror jeg at jeg vil lege lidt med fx. ananasjuice og pynte med ananasskiver. Eller appelsinsaft og pynte med appelsinfileter......Jeg brugte dobbelt så meget vanilje, da jeg synes at det godt må smages tydeligt :-) så opskriften er skrevet som jeg gjorde.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser til en kage(springform ca. 27 cm)

Kagebunden:
150 g. marcipan
100 g. sukker
65 g. blødt smør
2 æg
75 g. kartoffelmel
1 tsk. bagepulver

Mousse:
3 blade husblas
2 dl. piskefløde 
2 dl. cremefraiche 18 %
1 vaniljestang,
60 g. rørsukker
1 usprøjtet lime
½ dl. limejuice
150 g. jordbær

Blend marcipan, sukker og blødt smør til en ensartet masse, tilsæt æggene et af gangen. Bland kartoffelmel og bagepulver og sigt det ned i blandingen og vend dejen sammen. Kom i en velsmurt springform (bagespray er godt til det). Bag bunden ved 200 grader i ca. 20 min.
Lad bunden køle helt af. Lav en lang strimmel bagepapir og fold den sammen så den bliver fast i det. Læg den som en kant mellem kagen og siden af springformen- der opstår el lille mellemrum når kagen bages. Så er der en kant der holder moussen på plads og gør det let at fjerne springformen.

Sæt husblas i blød i koldt vand. Skrab kornene ud af vaniljestangen og bland dem med cremefraiche og sukker og en tsk. revet limeskal. Smelt husblassen sammen med limejuicen (jeg varmede juicen i mikroen og kom så husblas ned i den varme juice) Vend husblas/limesaft i cremefraicheblandingen.Pisk fødeskum stift og vend den deri. Fordel moussen over den afkølede kagebund og stil på køl i et par timer- eller natten over. Inden servering, pyntes kagen med friske jordbær og evt. lidt revet limeskal.

Find mig også på Facebook: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar