tirsdag den 30. juli 2013

Rocky Road Bars.

Foto: Sara B. Clausen.
Forleden faldt jeg lidt tilfældigt over denne opskrift på Politikens hjemmeside og den var sådan en jeg bare måtte prøve! Jeg behøves vel ikke at sige, at det ikke ligefrem er noget du finder på sundhedsguruens top fem eller i kategorien
PALÆO kost? - jeg elsker selv sund mad og tænker meget over det- men ind i mellem, så skal der være plads til noget lækkert og syndigt og har du lyst til det- så tror jeg ikke opskriften her vil skuffe dig ;-)

Som de skriver på Politiken: I USA er Rocky road en kendt og populær is-smag, hvis navn refererer til de store ujævne stykker af marshmallow, nødder og chokolade- den vidunderlige rustikke og smagsrige "Rocky road bar" er et velllyket spin over den berømte is. Snasket men på den absolut lækreste måde;-)

Foto: Sara B. Clausen.

Jeg brugte mørk muscovado da det var hvad jeg havde og det fungerede fint- da der nævnes vanilje men ikke angivelse af hvor meget, valgte jeg 1 tsk. tørrede vaniljekorn (Urtekram)- jeg brugte en anelse mindre af både marshmallows, chokolade og nødder og synes der var rigeligt til toppingen alligevel.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser til 12 bars:

Kage:
115 g. usaltet smør (saltet kan altså også bruges)
60 g. usødet kakaopulver
200 g. muscovadosukker
1 stort æg, let pisket sammen
60 g. hvedemel
1,25 dl mælk
1 tsk. vaniljekorn

Topping:
80 g. mini marshmallows eller store klippet i stykker
110 g. grofthakket valnødder
175 g. mørk chokolade chips (eller alm. plade mørk chokolade hakket groft)

Smør en form på ca. 20 x 20 cm eller brug bagepapir. var ovnen op til 175 grader. Pisk smør og kakaopulver sammen i en gryde over svag varme til det er smeltet og jævnt. tag af varmen og pisk muscovadosukker, æg, vanilje mælk og mel i så det bliver en jævn dej.
Hæld dejen i formen og bag 20-25 min til dejen ikke hænger ved når du prikker i kagen med en tandstik eller kødnål.
Kom en blanding af nødder, chokolade og marshmallows over kagen og sæt atter i ovnen til  marshmallowstykkerne bliver gyldne i kanterne. Ca. 4-6 min.
Tag kagen ud og lad køle i ca. 1 time på rist. Sættes herefter på køl, hvor toppingen hærder også ca. 1 time. herefter skæres den ud i ca. 12 barer. Mums- siger jeg bare!!

Foto: Sara B. Clausen.


Find mig også på Facebook lige HER : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Årh, det er altså så lækkert - skum, nødder og mørkmørkmørk chokolade <3

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne <3 ja det et guf! Kh Sara

      Slet