tirsdag den 4. juni 2013

Lækre og fiberrige boller.

Foto: Sara B. Clausen.
Jeg har eksperimenteret lidt med brug af fiberhusk i mit brød og synes selv at denne opskrift på boller er blevet virkelig skøn, de er lækre både som frokostbolle og til morgenmad og kan også laves som store burgerboller. De holder sig rigtig godt. Fiberhusk er relativt drøjt i brug så en æske rækker rimelig langt.

Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser 14 boller:
25 g. Fiberhusk
30 g. gær
6 dl vand
200 g. cheasy creme fraiche 5% el. A38
1½ tsk salt
½ spsk sirup
500-600 g. hvedemel 

Pensling: Mælk

Start med at piske fiberhusk og vand godt sammen til det kvælder op og nærmest ligner det lim man husker fra børnehavens papmache projekter ;-) - lad dig ikke skræmme af det.
Rør gæren ud i creme fraiche el. A38. Bland med fiberhuskblandingen. Tilsæt salt og sirup og rør hvedemel i dejen lidt af gangen til konsistensen er tilpas- til at arbejde med men heller ikke fuldstændig melmættet.
Lad hæve under fugtigt klæde i en 1½ time. Formes til boller som efterhæver yderligere en time. pensles med mælk og bages ca. 15 min ved 200 grader. lad køle på rist.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar