søndag den 23. juni 2013

Kage med Rabarber og kokos.

Foto: Sara B. Clausen.
Fik lige fingre i lidt flere rabarber og tænkte at det ville være en glimrende lille ting til Skt. Hans aften som jeg forestiller mig bliver i sol, fint lille bål, en kop kaffe og så et stykke af denne skønne kage....Nu må vi så se om vejret vil samarbejde med mig, så det holder tørvejr.
Opskriften er fra Meyers kagebog og den er lækker- som han selv skriver- kokos og rabarber klæder hinanden! Den kan også laves med ananas i stedet for.

Foto: Sara B. Clausen.


Fyld:
400 g. rabarber, renset og skåret i mindre stykker
50.g kokosmel
1 æggehvide
3 spsk. sukker

Dej:
200 g. blødt smør
300 g. sukker
3 æg
kornene fra en vaniljestang
100 g. kokosmel
150 g, hvedemel
1 tsk. bagepulver
½ dl minimælk (el. sødmælk)
lidt smør til formen

Forvarm ovnen til 175 grader varmluft. Kom et stykker bagepapir om bunden på en springform og klem det fast, klip det overskydende af. Smør siderne med lidt smør.

Bland rabarber stykkerne med de øvrige ingredienser til fyldet.

Rør smør og sukker blødt og cremet. Tilsæt vaniljekorn og rør æggene i et af gangen så det arbejdes godt ind i smørmassen. Tilsæt kokosmel.
Sigt bagepulver og hvedemel sammen og sigt det herefter endnu en gang ned i smørblandingen. Bland det godt sammen og tilsæt også mælken. Hæld dejen i springformen. Fordel rabarber fyldet over kagen og pres det lidt ned i dejen. Drys evt. lidt sukker henover.
Sættes i ovnen og bages ca. 50 min. Tjek efter med en kødnål i midten, at dejen ikke hænger ved. Hænger noget ved, bages den lidt længere evt. med folie over, hvid den ellers bliver for mørk.

Lad køle i 10 min. inden ringen fjernes fra formen. Lad herefter kagen køle helt eller delvis af og server med en klat cremefraiche eller flødeskum (hvis man er til den slags). Kagen kan holde sig i 4-5 dage på køl og smager godt hvis den lige lunes inden servering fx. i mikroovnen.

Foto: Sara B. Clausen.



6 kommentarer:

  1. Sara, nu er jeg hjemme i DK igen, og jeg kunne godt tænke mig at bage din kage. MEN det kan da ikke passe, at der kun skal de par spiseskefulde sukker i fyldet OG intet sukker i selve dejen. Sukker og smør røres sammen, skriver du - men hvor meget sukker??
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth, hvor er det godt du er tilbage- jeg kan jo slet ikke undvære dig som du kan se. Godt du lige tjekkede den igennem :-) Nu står det som det skal og kagen smager så skønt- også her på dag 2 :-)
      Kærligst Sara

      Slet
  2. Tak, Sara! Ikke alle er lige glade, når jeg finder en fejl i en opskrift. Men jeg kan kun "smage på kagen", inden jeg bager den, hvis jeg har læst opskriften igennem! Jeg kan se, at I - som sædvanligt - har levet godt hjemme hos jer, mens jeg nød mine skønne børnebørn i Montana. Min datter ville have, at vi lavede "min suppe", så jeg udnævnte tvillingerne på fem - Emma til soup chef; hun løb rundt med en stor suppe-øse og råbte, "I'm the soup chef!", og Zebastian til "champion cutter". Aldrig har jeg oplevet en fem-årig været så hurtig og så effektiv som ham. De stod på hver side af mig og sagde hele tiden, "Mormor, look!" Så nu har jeg omdøbt den til "Emma og Zebastian soup". Jeg var selvfølgelig også (2 1/2 time!) i The good Foodstore og fik købt mange skønne varer med hjem - dog ingen præriebyg denne gang. Du ville elske den skønne drøm
    om en forretning; jeg foreslog dem, at de fik bygget en hotelafdeling til, så jeg kunne være der i flere dage.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Elsebeth- hvor lyder det bare som en skøn tur du har haft og som et fantastisk suppe team! Kan lige se det for mig. Når man har overset at en ingrediens ikke er kommet med i opskriften, er jeg kun glad for at få det at vide, så jeg kan rette det! Kh Sara

      Slet
  3. Hej, jeg vil høre dig om æggehviden , der skal i fyldet, skal piskes eller bare hældes i som den er?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa, den skal bare vendes med det øvrige til fyldet, lige som den er :-) mvh Sara

      Slet