torsdag den 20. juni 2013

Junikage og solskin ved stranden :-)

Foto: Sara B. Clausen.
Den klassiske Majkage fra Amo, blev i dag til en junikage og blev indtaget ved stranden i fantastisk vejr og godt selskab, sammen med min yngste søns klasse.
Det var afslutning af 5. klasses skoleår og farvel til den klasse han har været en del af hele sit (skole)liv. Efter sommerferien, byder det på nye omgivelser for os alle som en stor sammenbragt familie i en ny by. Det er altid lidt vemodigt at sige farvel- men vi glæder os også til det nye og spændende! kagen blev spist til mindste krumme......og den smager også ret så skønt!


Foto: Sara B. Clausen.


Nok til ca. 30 stk.
Dej:
800 g. Hvedemel
50 g. gær
3½ dl. Sødmælk
100 g. smør
1 dl vand
2 æg
4 spsk sukker
1 tsk salt
 Remonce:
100 g. brun farin
100 g. smør
1 tsk kanel

Foto: Sara B. Clausen.
Sådan gør du:

1. Opløs gæren i lunken mælk og vand.
2. Smuldr smørret i halvdelen af melet og rør det i gærblandingen sammen med æg, sukker og salt.
3. Kom resten af melet i lidt ad gangen, ælt dejen godt igennem og lad dejen hæve 30 min. under et fugtigt viskestykke.
4. Rør ingredienserne til remoncen sammen.
5. Rul dejen ud til et rektangulært stykke på 40 x 50 cm. Smør remoncen ud på dejen og rul den sammen til en roulade. Skær rouladen i ca. 30 skiver og læg dem side om side i en stor bradepande og lad dem hæve 20-25 min.


Jeg synes det er lidt lettere at dele dejen i to klumper (lige store) og så rulle to aflange firkanter og skære ca. 15 stk. af hver.
Pensling: Sammenpisket æg.

Bagetid: Ca. 20-25 min. på næst nederste rille i en 200C forvarmet ovn (varmluft 180C)

Tip! Pynt Majkagen med hvid glasur rørt af 100 g flormelis (her med lidt gul frugtfarve) og 1 spsk. vand. Drys med krymmel.

Find mig også på Facebook lige her: https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345 for lette opdateringer og nye opskrifter :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar