tirsdag den 21. maj 2013

Sommerlig fuldkornstærte med Asparges og røget laks.

Foto: Sara B. Clausen.
En skøn tærte som er lækker at lave, nu hvor der er skønne friske grønne asparges på hylderne. Jeg brugte masser af friske krydderurter og gybna baida i fyldet. Det fungerede rigtig godt. Smager godt både varm og kold. Også velegnet til en frokostret - server med grøn salat. Der skal ikke salt i fyldet, da både ost og laks er saltet.

Foto: Sara B. Clausen.


Ingredienser 4 personer:

Dej:
150 g hvedemel
125 g. fuldkornshvedemel
100 g. cremefraiche 9%
1 tsk. salt
75 g. smør
evt. lidt koldt vand til at samle - om nødvendigt.

Fyld:
1 bundt grønne asparges, skyllet det træede knækket af.
150 g. røget laks skåret i strimler
1 stykke Gybna Baida ost fra Markos taverna (der er 4 i bøtten)
5 æg
2½ dl. minimælk
1 bundt dild, hakket
1 bundt persille, hakket
1 tsk. citronpeber
½ tsk. chiliflager
Lidt revet citronskal fra en øko citron- ca. 1/4.
1 tsk. løgpulver
45 g. hakkede hasselnødder, grofthakket

Evt. lidt revet parmesanost

Foto: Sara B. Clausen.

Smuldr smør i hvedemel og fuldkornsmel, tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Hvis der er behov for det, så kan man tilsætte lidt koldt vand for at samle dejen men jeg har ikke haft brug for det.
Lad gerne dejen hvile i ca. 30 min på køl, før den rulles ud og tærteformen beklædes med dejen. Men det kan god lade sig gøre at rulle den ud med det samme. Beklæd et tærtefad ca. 30 cm. og prik bunden med en gaffel. Kanten må gerne være lidt rustik, hænge ud over.

Pisk æg og mælk sammen tilsæt smuldret gybna baida, hakket dild og persille, citronpeber, chiliflager og laks. Hæld fyldet i tærteformen. Knæk aspargeserne der hvor de knækker naturligt. Skyl dem og læg dem ovenpå tærten evt. i mønster som en sol. kom nødder på.  Bages ca. 20-25 min i ovnen ved 200 grader. Ca. 10 min før den tages ud, kan man evt. rive lidt parmesanost over. Lad køle en anelse inden udskæring og servering.

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar