mandag den 6. maj 2013

Skyr med skovbær og vaniljekompot.

Foto: Sara B. Clausen.
Da man jo skal varmebehandle alle frosne bær (med mindre de er fra egen have) har jeg fundet frem til denne gode kompot til morgenmaden. Den er virkelig skøn til Skyr, A38 eller Græsk yoghurt (jeg vælger lavt fedtindhold). Portionen giver nok til nogle dage- men kompotten kan sagtens holde sig en lille uge på køl, så lav evt. dobbelt portion. Smager også skønt som en dessert eller et lille mellemmåltid. Jeg har brugt steviasukker- det halverer kalorieindholdet. 

Ingredienser:
150 g. frosne skovbær (eller blandet hindbær/blåbær)
2 spsk. steviasukker
kornene fra en stang vanilje
1 tsk. kartoffelmel
1 spsk vand

Desuden:
Skyr, A38 eller andet magert produkt.
Fiberkost til drys.

Flæk vaniljestangen og mas kornene ud i 1 spsk. steviasukker på et skærebræt, fordel ved at mase det med den flade side af kniven. Kom de frosne bær i en lille gryde (ved mellem varme) og tilsæt vaniljesukker og den resterende 1 spsk. steviasukker. Lad koge 2-3 min. Tilsæt 1 tsk. kartoffelmel rørt ud i 1 spsk. vand. Rør rundt og hæld på et glas med låg til. Lad køle lidt, inden du blander det i din Skyr (morgenmadsprodukt) top med fiberkost. Uhmmm!

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar