torsdag den 9. maj 2013

Koldhævede valnøddeboller med rugmel.

Foto: Sara B. Clausen.
Lækre valnøddeboller med masser af fiber i form af rugmel. Smager skønt både til morgen og frokost. Dejen skal være lidt fugtig inden første hævning - men akkurat til at forme og arbejde med. Når der er groft mel i dejen bliver resultatet bedst på den måde.


Foto: Sara B. Clausen.

Ingredienser ca. 12 stk:
20 g. gær
5 dl. vand
1 dl. yoghurt naturel 0,5
1 spsk. honning
1½ tsk salt
2 spsk rapsolie
100 g. valnøddekerner, hakkede
300 g. rugmel
ca. 450 g. hvedemel

Rør gæren ud i vandet. tilsæt youghurt, honning, salt, valnødder, olie og rugmel rør dejen godt. Tilsæt hvedemel lidt af gangen og ælt til dejen samler sig og er smidig men stadig lidt klistret.
Lad hæve koldt natten over.
Næste dag formes boller og sættes på en plade med bagepapir. Lad efterhæve 30 min - 1 time, hvis du har tid og ellers kan de også beges direkte i ovnen. Pensles med lidt mælk eller kaffe. Bages ved 200 grader i ca. 15-20 min.

Foto: Sara B. Clausen.
Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Fantastiske :) jeg brugte dog kærnemælk 2dl og 4 dl vand, plus 250g fuldkornsrugmel og for resten hvedemel i stedet for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, det lyder også som en god variation, jeg må snart bage dem selv igen :-) Kh Sara

      Slet