onsdag den 15. maj 2013

Cardamom butterchicken (Light).

Foto: Sara B. Clausen.
Den klassiske indiske butterchicken fås i mange varianter og er elsket af mange- i denne version er der skruet op for kardemommen og krydderierne og ned for fedtet. Jeg elsker indisk mad- men jeg foretrækker selv at lave mere fedtfattige varianter. 

Foto: Sara B. Clausen.
Ingredienser 4 pers.

2 fed hvidløg
1 tommelfinger stort stykke ingefær uden skræl
2 grønne chilipeber uden kerner
Et lille bundt koriander el 2 tsk.  korianderpasta
3 spsk. veg. olie
2 løg i skiver
1 spsk. stødt Bukkehornsfrø
4 kyllingbrystfileter i tern
4 hele nelliker
6 hele kardemommekapsler
1 kanelstang
400 g. dåsetomater
400 ml. vand
150 ml. græsk youghurt 2 %
50 ml. cremefine 4%

Kom hvidløg, ingefær, chili og koriander i en lille skål sammen med et nip salt og blend med stavblender til en pasta. Alternativt kan en god morter bruges.

Varm olien i en sauterpande med låg til, tilsæt de skivede løg og steg dem ved svag varme i 15-20 min til de begymder at gyldne og karamelisere let. Ven ingefærpastaen i og lad stege videre i 5 min. Tilsæt de tørre krydderier og steg i 2 min. Kom løgblandingen i en skål og sæt til side.
Steg kyllingen i  den samme pande- tilsæt evt. en smule mere olie, den skal brunes over det hele.Kom i en skål og sæt til side.
Kom tomater og 400 ml. vand i en sauterpanden og tilsæt løg og krydderier. Lad simre i 40 min under låg. Rør med jævne mellemrum. Tilsæt kyllingen og youghurt samt "fløde" og var igennem 10 min. Server med ris og evt. naan.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar