lørdag den 20. april 2013

Rustikke Italienske brød.

Foto: Sara B. Clausen.
Solen har måske skinnet mere nogle af de andre dage - men det er forår og vi vil grille i aften!! Har tænkt mig at lave en god salat og har bagt disse brød som tilbehør til det forskellige kød som skal tilfredsstille alles smagsløg; Spareribs, pølser og marineret flankesteak.
Brødene er virkelig gode, luftige og dejlige med en sej krumme og god smag. Elsker sådan et stykke friskbagt brød med lidt pesto på :-)

Foto: Sara B. Clausen.


 Ingredienser til:

2 store rustikke brød:

20 g, gær
6 dl. koldt vand
5 spsk. olivenolie
1½ spsk salt
500 g. Italiensk hvede tipo 00
400 g. Italiensk fuldkornshvedemel
50. g. knækkede hvedekerner (kogt i ca. 25 min først og kølet) 

Foto:Sara B.Clausen.
 Start med at røre gæren ud i en lille smule af vandet. tilsæt så resten af vandet. Rør hvedemelet i og rør det godt sammen, tilsæt salt og  lad det stå ca. 20 min. fx. mens du koger hvedekerner. Rør olie og hvedekerner samt fuldkornshvedemel i dejen. Den skal være blød men til at arbejde med. Dejen skal røres til den danner lange seje glutenstrenge. Lad den herefter hæve i 2 timer.
Kom bagepapir på to plader og form to rustikke lange brød/ store flute af dejen. Lad efterhæve i ca. en time. Pensles med vand og snittes inden de bages ved 250 grader hvor der evt. efter 5 min. skrues ned til 200 grader. I alt skal de have ca. 20 min eller til de er gyldne og lyder hult, når du banker i bunden.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345







Ingen kommentarer:

Send en kommentar