onsdag den 10. april 2013

Majspandekager med krydret kyllingfyld.

Foto: Sara B. Clausen.
Fællesspisning i går med 7 til bords og en ret som falder i god jord hos både store og 
små:-)
Opskriften her giver 14 pandekager med fyld, så er i færre til bords skal den måske halveres. Kyllingfyldet er dejligt krydret og retten er også fornuftig og sund - med magert kyllingkød, gulerødder,kinakål m.m. Jeg brugte også light ost til garnering- synes det smager godt nok, men det er knapt så villigt til at smelte, som en ost med højere fedtindhold.


Foto: Sara B. Clausen.
Kyllingfyld:
700 g. magert hakket kylling
2-3 løg
2 fed hvidløg
4 store gulerødder, revet
1 kinakål, fine strimler (uden grove blade og stængler)
2 røde chilifrugter uden kerner, strimler
2 poser Taco krydderi mix
2 dl vand
2 spsk. oregano

Majspandekager 14 stk. (diameter ca. 25 cm.)
8 spsk. hvedemel
300 g. fint majsmel
1 tsk. salt
7 dl minimælk
8 æg
smør el. olie til stegning

Desuden :
1 pose revet mozzarella light.

Tilbehør: Blandet salat.


Foto: Sara B. Clausen.
Start med dejen til pandekagerne, da den skal stå på køl i min. en halv time inden de steges.
Bland hvedmel, majsmel og salt. Hæld mælken i og pisk godt igennem med elpisker. Tilsæt herefter æggene og pisk godt igennem. Lad hvile i min. 30 min. Steg herefter pandekagerne med lidt fedtstof på panden, de skal ikke have for længe på panden da de skal være bløde at folde om fyldet.

Hak løgene og svits dem i olie til de er blanke, Tilsæt kylling, rør/ hak godt i farsen med en grydeske, således at klumperne fordeles nogenlunde. Kyllingfars er ikke så villigt til at skille ad som andet hakket kød, men det kan sagtens lade sig gøre med lidt ihærdighed. Når kødet er brunet tilsættes hvidløg, chili, gulerødder og kinakål. Der røres godt rundt. Tilsæt oregano og taco krydderi, rør det godt sammen og kom de 2 dl. vand ved. Lad simre ca. 15-20 min.

Placer lidt fyld på hver pandekage og en smule revet ost og fold pandekagen om fyldet, så du får en firkant. Læg med samlingen nedaf på en bageplade med bagepapir på. Fortsæt til alle er foldet. Drys med den resterende ost. Sæt dem ca. 15 min. i ovnen ved 170 grader. Server med salat til.


Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

6 kommentarer:

  1. Jeg skal love for, at du er god til at holde pakkefest :-)
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi,hi - tak ja det kan man selvfølgelig godt kalde det :-)

      Slet
  2. Svar
    1. Tak Lene, de var bestemt også gode :)

      Slet
  3. En dejlig opskrift, som var meget populær herhjemme! Jeg kunne dog ikke finde majsmel, men durummel fungerede ganske fint :)

    SvarSlet