torsdag den 11. april 2013

Hjemmelavede Havrekiks á la digestive.

Foto: Sara B. Clausen
Har i dag forsøgt mig med nogle hjemmelavede havrekiks som smager i retning af Digestive og som bliver dejligt sprøde. Jeg skulle jo afprøve min stempler endnu en gang.
Jeg har fået tilsendt en lille smagsprøve på nogle skønne Italienske marmelader og en hasselnøddecreme fra Venedig firmaet Rigoni di Asiagos og jeg smagte abrikosmarmeladen på en nybagt kiks. Det var bestemt ikke dårligt, gode brød og kiks fortjener også god marmelade. Hasselnøddecremen går jeg at pønser på et andet projekt at bruge til :-)

Foto: Sara B. Clausen
Opskrift på Havrekiks (ca. 50 stk.):

200 g. fintsmuldrede havregryn(kan evt. blendes)
200 g. fuldkornshvedemel
2 tsk.hjemmelavet vaniljesukker
100 g. brun farin
200 g. øko. plantemargarine el. smør
4 spsk. minimælk
2 tsk. bagepulver

Foto: Sara B. Clausen
Smuldr havregrynene fint og bland alle de tørre ingredienser. Skær plantemargarine eller smør i tern og ælt dem ind i dejen. Tilsæt mælk og ælt dejen sammen til en fast klump. Lad hvile ca. 30 min.
Tænd ovnen på 180 grader, varmluft.
Del dejen i tre og rul hver portion ud for sig (det er nemmere at styre) dette gøres lettest mellem to lag bagepapir. Det er vigtigt at dejen er ensartet i tykkelse så de skal have lige længe i ovnen  Stemples herefter med kagestempel eller stikkes blot ud med småkageform eller et glas. Løsnes med en paletkniv og kommes på en bageplade med bagepapir. Bages ca. 12-15 min.
Afkøles på bagerist og opbevares efterfølgende i tætsluttende dåse eller glas.

Foto: Sara B. Clausen

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

2 kommentarer:

  1. Wow! De ser lækre ud :-) Dem vil jeg afprøve i den nærmeste fremtid :-)
    Hvor køber man de smarte kagestempler henne?
    Mange hilsner,
    Tamara

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tamara, Tak skal du have. Du kan se dem her:

      http://sarasmadunivers.blogspot.dk/2013/04/sprde-cookies-med-vanilje-og-citron.html

      I kommentartråden er der også et link til det sted jeg har købt dem (Nordhjem) Kh Sara

      Slet