onsdag den 3. april 2013

Grove sandwichboller med gulerod og solsikke.

Foto: Sara B. Clausen.
Selvom der ikke bliver smurt så mange madpakker i disse lock out dage, så er det alligevel rart med lidt gode sandwichboller- så kan jeg da tage madpakke med og drengene selv smøre sig en god sandwich herhjemme :-)

Disse er lækre, store og luftige og smager skønt. prøv dem fx. med salat, kylling,pesto og lidt agurk og rødløg eller hvad du nu kan lide at komme i dem. De kan også sagtens bruges som burgerboller.


Foto: Sara B. Clausen.
Ca. 15 store boller:

50 g. gær
8 dl. lunken vand
1½ tsk. salt
1½ tsk. stevia / sukker
1 dl rapsolie
100 g solsikkekerner
150 g. revet gulerod
850 g. hvedemel
250 g. Grahamsmel

Desuden: Æg til pensling og solsikkekerner.

Rør gæren ud i lunken vand. tilsæt salt, Stevia/sukker  og olie. Rør solsikkekerner og revet gulerod i og tilsæt herefter begge typer mel lidt af gangen. Der er forskel på mel, så det kan variere lidt hvor meget der skal til. Ælt/rør dejen godt sammen. lad den hæve i 1 time.
Herefter formes boller af dejen. jeg synes det er nemmest at bruge en skål med en smal/skarp kant til at stikke dem ud med. Sådan gør jeg også ofte med fødselsdagsboller, når det skal gå lidt stærkt. Lad bollerne hæve i en time igen. Pensles herefter med æg pisket sammen med lidt vand( gør det lettere at pensle på) og drysses med solsikkekerner. 

Bages 15-20 min. ved 200 grader- varmluft.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

4 kommentarer:

  1. Hvor lang tid skal de så i ovnen?
    Jeg tror jeg vil prøve med 20 minutter på 220 - er det helt skævt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Ole :-) Det er en fejl Jeg Ikke har fået skrevet det. Jeg tænker 200 grader varmluft og 15-20 min. Så helt skævt er det ikke- god bagelyst! Kh Sara

      Slet
  2. Er det meningen at dejen skal være klistret? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke meget klistret - men heller ikke helt tung og melmættet - den skal være til at arbejde med, prøv at tilsætte lidt mere mel, hvis den er for klistret, som jeg skriver i opskriften, kan det variere lidt. Kom dejen ud på et meldrysset bord og ælt den det sidste sammen.

      Slet