lørdag den 30. marts 2013

Mazarinkage med kartoffel (bradepandekage til mange).

Foto: Sara B. Clausen.

Har lovet at bage kage til en fest i morgen og valget faldt derfor på denne skønne kage som er lækker, saftig og smager skønt og holder sig frisk i mage dage. Derfor kan den sagtens laves dagen før og det er jo smart så man ikke skal endnu tidligere op i morgen, hvor vi jo endda også skal huske at stille til sommertid :-)
Antal portioner: Bradepande til mange :-)
Ingredienser:
Kage:
6 æg
450 g.rørsukker
450 g. mel
3 tsk. bagepulver
3 dl. minimælk
6 spsk. oliemargarine
4 tsk. mandelessens
1 stang vanilje, kornene
450 g. kogte, afkølet, revet kartoffel
300 g. revet marcipan
Chokoladeglasur:
150 g. mørk chokolade
6 spsk. minimælk
12 spsk. flormelis
kogende vand (ca. 6 spsk.) Til den kan røres blank

Tilberedning:
Tænd ovnen på 200 grader og gør en bradepande beklædt med bagepapir klar. Pisk æg og sukker tykt sammen med vaniljekorn( mast ud i lidt sukker med en kniv, så det skiller). Rør mel og bagepulver sammen og kom det derefter i æggeblandingen skiftevis med mælken og oliemargarinen. Vend til sidst den revne marcipan og kartoffel i dejen og kom den i bradepanden.
Bages på midterste rille i ca. 20 min. Lad kagen afkøle, men ikke helt, for så stivner glasuren meget hurtigt og dekorationen hænger ikke så godt ved.
Smelt chokoladen sammen med mælken i en gryde over svag varme. Rør den derefter blank med flormelis og lidt kogende vand. Fordel glasuren på den afkølede kage og dekorer den evt. med kandiseret viol, frysetørret hindbær e.l. Lad glasuren stivne inden der skæres.



7 kommentarer:

  1. Hej Sara!

    Tak for din fine opskrift. Den lyder virkelig lækker og meget nem, hvis man skal have kage med til en større forsamling. Jeg vil helt sikkert prøve din opskrift af.
    Jeg har selv lige prøvet at bage en kage med kartoffel, som virkelig blev god. Hvis du har lyst, kan du se den her: http://velsmagt.dk/madopskrifter/slankemad/laekre-og-vels…te-sunde-kager/

    -og tak for dine mange andre lækre opskrifter. Skal helt sikkert prøve nogle af dem, når tiden er til det.

    Med venlig hilsen

    Madfanatikeren
    http://velsmagt.dk

    SvarSlet
  2. Hej madfanatiker, mange tak skal du have. Kan ikke lige få linket til din kage til at virke, selvom jeg copy paster det ind i browseren- men din side ser ellers vældig lækker og fin ud! Tak fordi du kiggede forbi her hos mig og rigtig god weekend, Kh Sara

    SvarSlet
  3. Svar
    1. Hejsa Karina. Den er bagt i sådan en stor bradepande som hører med ovnen :-)Det vil sige ca. 35 X 40 cm. Kan ikke tjekke helt præcist da jeg ikke har samme ovn mere. Kh Sara

      Slet
  4. Hej igen.
    Jeg fik bagt den i en lidt mindre plade, men forlængede bagetiden. Mine 20 kollegaer kunne rigtig godt li den. Familien nåede også at smage. Det er ikke sidste gang, jeg bager den 👍😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din besked. Glad for at høre at det var en succes😊Måske jeg skulle bage den selv igen snart. Kh Sara

      Slet