torsdag den 4. april 2013

Blomkåls couscous med mandler.

Foto: Sara B. Clausen.
Da jeg stødte på nogle flotte blomkål på tilbud i dag i vores nyåbnede Kvickly her i byen, fik jeg lyst til denne salat. Jeg håber den kan kompensere lidt i sundhed for de tonsvis af chips og andet jeg også hev med hjem fra hylderne(godt tilbud) da det skal bruges til konfirmation snart :-)
Salaten her har en virkelig skøn lethed over sig, den er sommerlig, smagfuld og lækker og passer godt til alle former for fisk (Vi fik en gang fiskefrikadeller dertil.), men er også fin til kylling m.m. Perfekt på det store buffetbord m.m. Jeg har taget udgangspunkt i en opskrift fra Meyers salatbog- men tilpasset lidt til hvad jeg selv havde på lager.

Foto: Sara B. Clausen.

Til 6 personer:

1 flot og fast blomkålshoved
6 stilke bredbladet persille
100 g. ristede mandler
100 g. parmesanost
½ øko citron Saft og skal.
1 dl. olivenolie
1½ tsk tørret estragon
2 skalotteløg
havsalt, friskkværnet peber
1 tsk. honning
½ -1 fed hvidløg, presset

Desuden:
parmesan i store flager til garnering, bredbladet persille og friskkværnet peber.

Fjern blade og stok skyl blomkålshovedet og skær det i mindre buketter. Rist mandlerne på en tør pande.
Kom først blomkål i foodprocessor og kør det til grove korn. Gør begaefter det samme med mandler. Hak persille og skalotteløg fint evt. også i foodprocessoren nu da den er i sving. Riv parmesanosten. Bland blomkål, mandler, parmesan,skalotteløg samt persille, Rør en dressing af citronsaft og skal, honning, estragon, salt og peber samt hvidløg.Hæld dressingen over salaten og ven det sammen. Anret på et flot fad og garner med persille og parmesanflager samt friskkværnet peber.

Foto: Sara B. Clausen.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar