fredag den 5. april 2013

Lammekølle med Gorgonzola serveret med nye kartofler, sauce og Bønne-/tomat salat.


Foto: Sara B. Clausen.
Denne virkelig skønne opskrift på lammekølle har jeg en  gang fået af en kollega og lavet tidligere med stor succes og jeg har glædet mig til at dele opskriften med jer :-) forleden skrev min søster også for at få den og sjovt nok havde jeg allerede da planlagt at lave den snart, det vidner om hvor go den er. det lyder måske mærkeligt at smøre køllen ind i moset gorgonzola og cremefraiche- ikke desto mindre resulterer det i en Lækker, velsmagende og mør lammekølle som jeg har serveret selv for folk der hævder at de ikke kan lide gorgonzola og de har elsket den.

Foto: Sara B. Clausen.
Opskrift: 6-8 pers:
1 stor lammekølle ca. 2,5 kg
2 fed hvidløg
3 dl. tør hvidvin
4 rosmarinkviste
5 friske timiankviste
125 g. gorgonzola
1,5 dl. creme fraiche

Bønnesalat med tomater:
300 g. blandede små tomater i alle farver, skåret i både
500 g. let kogte bønner (ca. 6 min i saltet vand)
2 små rødløg i tynde ringe
6 spsk. hakket bredbladet persille
2 spsk. Citronsaft
2 spsk. Krydderolie
Flagesalt 
Citonpeber peber

Foto: Sara B. Clausen.


Skær hvidløg i splinter og kom dem i små snit rundt omkring på køllen sammen med rosmarin og timian Gnid køllen med salt og peber og sno alufolie om skaftet.
Læg køllen i et ovnfat fad og brun den i ovnen i 25-30 min ved 225-250 grader. Tag fadet ud- hæld det afsmeltede fedt fra og hæld vin over. skru ned til 170 grader læg køllen med undersiden opad og smør den med moset gorgonzola rørt op med creme fraiche. Steg videre i en halv time. Vend køllen igen og smør resten af gorgonzolacremen på, steg videre i 35-45 min. ialt ca. 1 3/4 time et stegetermometer i den tykkeste del, skal vise 65-68 grader. Tag køllen ud og lad hvile ca. 20 min inden udskæring. Si og Skum skyen, bland med lammebouillon samt gerne lidt mere gorgonzola. Jævnes efter ønske.
Server gerne med kartofler, sauce og og bønne- /tomat salat med rødløg.
Salaten laves blot ved at blande ingredienserne, drysse med persille, og rødløg samt røre krydderolie, citronsaft med salt og peber og dryppe over salaten.

Find mig også på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345

Ingen kommentarer:

Send en kommentar