fredag den 8. marts 2013

Mormor franskbrød - version 2.0 :-)

Foto: Sara B. Clausen.
Egentlig bør man ikke ændre på noget der i forvejen er så godt- men jeg har alligevel vovet forsøget at opgradere min mormors gode franskbrød, som jeg elsker og husker fra min barndom. Udover at brødene her åbenlyst har fået sig lidt pynt i form af en fletning, så har jeg suppleret med lidt grovere fuldkornmel - det helt lyse brød er jo bare ikke IN længere set i forhold til sundhed, fiber osv. jeg synes faktisk resultatet er rigtig godt.


Foto: Sara B. Clausen.

Franskbrød 2 stk:

6 dl minimælk 
50 g. smør el. margarine
50 g. gær
3 tsk. sukker
2 tsk salt
800 g. hvedemel
200 g. fuldkornshvedemel

Æg til pensling og birkes til drys.


Foto: Sara B. Clausen.

Lun halvdelen af mælken sammen med smør/margarine i mikro ovnen eller en gryde. Tilsæt resten af den kolde mælk således at den lune blanding køles ned til nær 37 grader. lad evt. stå og køle lidt yderligere om nødvendigt.Rør gæren ud i mælkeblandingen. Tilsæt salt og sukker og rør herefter melet i dejen lidt af gangen, den skal være blød og smidig at arbejde med. 
Lad hæve dækket med et fugtigt klæde i ca. 60 min. til dobbelt størrelse. Del i to klumper men gem en lille bolle fra hver klump til at lave fletning med. Form to brød.
Tril tre tynde stænger af hver dejklump og flet dem. Det er lettest at gøre på en ren og tør overflade- ikke drysset med mel. Hvis de driller så letter det processen, at fugte fingerspidserne lidt, det giver ene bedre "modstand" når man triller. Fugt midten af hver brød med lidt vand og placer fletningen ovenpå, fold enderne ind under brødet. Lad efterhæve 30-40 min. Pensles med æg og drysses evt. med birkes (jeg brugte en blanding af blå og hvide). bages ved 175 grader varmluft i ca. 30 min. Skal være gyldne og lyde hult når du banker i bunden.Lad køle på rist.

Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


2 kommentarer:

  1. Hold nu helt op det smager fantastisk :-P

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi - ja det kan man godt blive lidt afhængig af :-)

      Slet