søndag den 3. marts 2013

3 hurtige flute :-)

Foto: Sara B. Clausen.
I går blev jeg endnu en gang mindet om hvor meget et friskbagt lækkert brød betyder for maden - særligt når det serveres som centralt element i en forret  fx. med forskellige dressinger, pesto og lignende dertil.
Jeg var ude at spise et sted(restaurant), hvor det var færdigbagte billige hvedeflute, der blot var varmet. Det er jo så billigt let og nemt at lave et godt brød selv, at jeg nærmest ikke kan forstå man ikke gør det.
De her laver jeg ofte og så kan man smide de to i fryseren til en anden dag- selvfølgelig alt efter hvor mange man har brug for.

3 Flute:
50 g. gær
500 ml. lunken vand
1½ tsk salt
2 spsk. rapsolie
500 g. hvedemel
200 g. groft fuldkornshvedemel

Rør gæren ud i vandet.Tilsæt olie og salt og derefter æltes melet i dejen lidt af gangen. Æltes godt igennem evt. på røremaskine. Stilles til hævning i en time med fugtigt klæde over skålen. Derefter deles dejen i tre og formes til aflange brød. Sættes på bageplade med papir og efterhæver ca. 30 min. pensles med vand og bages i 15-20 min.ved 200 grader- varmluft.

Foto: Sara B. Clausen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar