søndag den 24. februar 2013

Grove madpakkebrød a la scones....

Foto: Sara B. Clausen.
Dejlige grove boller, jeg valgte at stikke dem ud med en gammel udstiksform (som jeg har fået af min mor) med takkede kanter. Det går hurtigt og ser også dekorativt ud, bare som variation til de gængse boller :-)
De minder lidt mere om scones nå de laves i denne form- men er jo med gær og ikke bagepulver og bliver ikke tørre så hurtigt som scones ellers gør.


Søndag bager jeg ofte så der er til morgenmad og  madpakker i ugen der kommer. Der ryger selvfølgelig nogle poser i fryseren, så de er friske når der er brug for dem. 

Foto: Sara B. Clausen.
24 stk:
50 g. gær
4 dl. lunken vand
250 ml. kvarg/youghurt 0,9% (fås ved Lidl)
500 g. hvedemel
300 g. havregryn
150 g. fuldkorns grahamsmel
1½ tsk salt
2 spsk. rapsolie
1 tsk. sukker.

Æg til pensling.

Opløs gæren i vandet. Tilsæt, salt, sukker, kvarg/youghurt og olie og rør det sammen. Tilsæt herefter mel og havregryn lidt af gangen og ælt dejen sammen til en smidig og blød dej. Lad hæve en time. Form boller eller rul dejen ud i ca. 2½-3 cm tykkelse og udstik boller med form eller bare et glas i passende størrelse.
Lad efterhæve i min. 30 min. Pensles med sammenpisket æg og drysses med sesamfrø og solsikkekerner. Bages ca. 12-15 min. ved 200 grader.

Foto: Sara B. Clausen.
Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345



Ingen kommentarer:

Send en kommentar