mandag den 28. januar 2013

Gullashsuppe med nemme grovflute.

Foto: Sara B. Clausen.
Er det ikke bare dejligt med en god og varmende ret på sådan en kold og fugtig dag? Jeg er sikker på at jeg vi sætte pris på det når jeg kommer hjem fra aftenens løbetur og kan sætte mig til bords til den gode suppe med mørt kød, krydderier og masser af skønne rodfrugter i- MUMS og som prikken over
i´et - med dejligt friskbagt brød til.

Foto: Sara B. Clausen


Gullashsuppe 4-6 personer:


450 g. oksebov eller klump i små tern

75 g. god bacon, små tern
2 løg
3 fed hvidløg
3 gulerødder
2 pastinakker
1/4 selleriknold
1½ tsk.spidskommen
1 tsk hel kommen
½ tsk. cayennepeber
1 tsk. paprika
1 tsk. sukker
1½ tsk. salt
friskkværnet peber
2 laurbærblade
1 bundt kørvel eller persille
1 lille dåse tomatkoncentrat
1 dåse hakkede flåede tomater.
1 l. vand

Hak løg og hvidløg. Skær kødet i ret små tern. Rens rodfrugter og skær også dem i tern. Svits bacon i en varm gryde, efter nogel min. tilsættes kødet og brunes godt af. Tilsæt løg og hvidløg og lad det svitse med et par min. Tilsæt krydderier og tomatkoncentrat, flåede tomater, salt, sukker og vand. Lad suppen simre under låg i min. 1½ time til kødet er godt mørt.Smag retten til med friskkværnet peber og evt. salt

Tilbehør: En klat creme fraiche og hakket kørvel eller persille drysset over. Brød (opskrift nedenunder)

Foto: Sara B. Clausen

Grovflute (3 stk.):
50 g. gær
2 spsk. olie
5 dl. lunken vand
400 g. hvedemel
300 g. fuldkornshvedemel
2 tsk. salt

Gæren røres ud i den lunkne vand. Tilsæt salt og olie og rør efterfølgende mel i lidt af gangen. Ælt dejen godt igennem. Lad hæve en time. form til tre flute og lad dem efterhæve i ca. 30 min. Pensles med vand, ridses på skrå og bages ved 200 grader, varmluft i ca. 15 min.


Foto: Sara B. Clausen

Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345



Ingen kommentarer:

Send en kommentar