mandag den 21. januar 2013

Grovbrød m. fintrevet squash.

Foto: Sara B. Clausen.
Et dejligt brød som på grund af tykmælk/ymer samt revet squash holder sig dejligt og saftigt. Der bliver to brød ud af opskriften. jeg smider det ene i fryseren til en anden dag. Opskriften er fra AMOs store bagebog nr. 3.

Foto: Sara B. Clausen.


Opskrift 2 brød.

400 g. hvedemel
300 g. fulkornsspeltmel eller grahamsmel
50 g. gær
3 dl. vand, lunken
2 dl. ymer eller tykmælk
3 dl. fintrevet squash ca. 1 lille.
1 tsk. salt

Opløs gæren i den lunkne vand og rør efterfølgende ymer, squash, speltmel, salt og hvedemel i. Ælt dejen godt sammen evt. 5 min på røremaskine. form dejen til en kugle og lad hæve i ca. 1 time. Slå dejen ned og form til to kugler. lad hvile 5 min Form dem derefter til to brød og læg dem på bageplader m. bagepapir. Lad brødene efterhæve i ca. 30 min. Snit mønster i overfladen ca. 1 cm. dybt- pensles med vand eller tykmælk. Bages ca. 25 min ved 200 grader (ved varmluft 180 grader).

Foto: Sara B. Clausen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar