mandag den 21. januar 2013

Caribisk- Appelsinmarineret kylling med safranris og svampesauce.

Foto: Sara B. Clausen.
Mens sneen falder uden for mit vindue og kulden har et fast greb om danmark, drømmer jeg mig mod sol palmeskygge, hvide strande og blåt, blåt vand og tager på en kulinarisk rejse der bringer sol og varme ind i hjemmet og i maven :-) 
Denne skønne ret er fra en lille efterhånden gammel kogebog der blev udgivet i forbindelse med FDB´s 100 års jubilæum- "Mad fra fjerne gryder"- jeg har altid hold af mad fra alverdens lande og denne boge er meget inspirerende.




Appelsinmarineret kylling med safranris og svampesauce. 4 pers:

4 stk. kyllingbrystfileter

marinade.
½ dl. appelsinsaft
1 tsk. revet appelsinskal (øko)
1 spsk. akaciehonning
½ dl. rom

15 g. smør
½ tsk salt
Friskkværnet peber
200 g. champignon eller østershatte
2 fed finthakket hvidløg
2-3 dl. hønsebouillon
1 spsk. friskhakket koriander (alternativt persille)
1-2 tsk. majstivelse
1 dl. fløde 13 % eller milda 4 %

Safranris:
1 finthakket løg
1 fed finthakket hvidløg
1 spsk. olivenolie
3 dl. ris (evt. blanding med vilde ris)
1 livspids safrantråde
6 dl. hønsebouillon

Pynt: Appelsinbåde og finthakket koriander eller persille drysses over.

Rens kyllingfileterne og stik dem 2-3 gange med en spids kniv.Læg dem i en plastikpose- rør marinaden sammen og hæld den ved. Luk posen omhyggeligt og lad den marinere i køleskabet i en skål i 2 timer.
Lad kødet dryppe godt af- men gem marinaden. Kødet brunes på begge sider i smør og drysses med salt og peber.. Sæt til side.

svampene renses og skæres i skiver og svitses sammen med hvidløg i nogle minutter. Bouillon, marinade og koriander hældes ved. Kylling lægges i sovsen og simrer ca. 15 min. Tag kyllingen op. Rør majsstivelse ud i fløden og rør den i saucen. Koges kort igennem.

Safranris: Løg og hvidløg svitses i olien uden at tage farve.Ris og safran tilsættes under omrøring. Kogende bouillon hældes ved. Risene simrer under låg i ca. 20 min.

Ved servering pyntes med hakket koriander og appelsinfileter lægges ved.

Foto: Sara B. Clausen.

Husk at jeg nu også findes på facebook, hvis du vil have lette opdateringer på mine opskrifter : https://www.facebook.com/pages/Saras-Madunivers/194466280689345


Ingen kommentarer:

Send en kommentar