onsdag den 9. januar 2013

Dejlige og rustikke grovboller.

Foto: Sara B. Clausen
Når jeg bager vil jeg helst lave, så der er både til morgenmad, madpakker og til at komme i fryseren til en anden dag, denne opskrift giver ca. 24 boller og opskriften kan selvfølgelig blot halveres hvis man ikke vil lave så mange.
Jeg har taget udgangspunkt i en grunddej fra "Vi skal spise".


Foto: Sara B. Clausen

Grovboller 24 stk.:

10 dl. lunken vand
4 spsk. Fromage frais 0,1 %
50 g. gær
8 spsk. hørfrø
2 dl. hvedekerner
1 stor spsk. honning
2 spsk. groft salt
400 g. havregryn
ca. 1000 g, proteinrigt hvedemel

Ved æltning: havregryn til bordet.

Hæld vandet i en skål og tilsæt gær, surmælksprodukt, hørfrø og hvedekerner og rør til det er helt opløst. Tilsæt salt og honning.
kom havregryn og og rør dem ud. Sigt hvedemelet i lidt af gangen, når der står ca. er det fordi der er forskel på mel kvaliteten, så man er nødt til at prøve sig lidt frem.
Rør dejen på røremaskine i 10 min eller ælt den grundigt på bordet. lad efterhæve i 1 time og 30 min.
Vend dejen ud på et havregrynsdrysset bord og del dejen i ca. 24 stykker- gerne lidt rustikke. Lad dem efterhæve på bagepapir i 30 min. Lad pladerne varme op med ovnen og træk så bagepapir med boller over på de varme plader og bag dem efterfølgende ved 200 grader i ca. 15-20 min.


Foto: Sara B. Clausen



Ingen kommentarer:

Send en kommentar