mandag den 5. november 2012

Lækre og dekorative Mandelbrød.

Foto: Sara

Fandt denne fine opskrift, da jeg sad og bladrede i nogle gamle opskrifter som alle er noget, som jeg har haft eller har planer om at lave:-) Mon ikke mange af jer kender den slags bunker? Opskriften stammer fra Karolines køkken nummer 7. Jeg brugte lidt mindre olivenolie end de foreskriver- synes ½ dl. virkede som lidt i overkanten og jeg er umiddelbart fuldt ud tilfreds med resultatet.
Opskriften giver 2 stk.


Foto: Sara

2 Runde mandelbrød.

25 g. gær
1/4 liter lunken vand
1/4 liter tykmælk
½ dl. olivenolie
1 tsk. groft salt
75. g. smuttede og blendede mandler
100 g. durummel
650 g. hvedemel

Drys: Durummel

Rør gæren ud i vandet. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af melet tilbage til æltning/bord) Slå dejen godt sammen og dæk skålen med et fugtigt klæde- lad hæve i ca. 60 min.
Tag ud på et meldrysset bord og ælt dejen godt igennem. Del i to stykker og form til runde brød. lad dem hæve på en bageplade beklædt med bagepapir i ca. 30 min. Rids eller klip i brødene, drys med durummel og bag midt i ovnen i ca. 20-25 min. ved 200 grader, varmluft.


Foto: Sara

1 kommentar: