onsdag den 7. november 2012

Lav din egen ketchup!!

Foto: Sara
Det er sjældent at jeg ligefrem kommanderer med folk eller taler med store ord - men KOM SÅ UD I KØKKENET og lav din egen Ketchup! Jeg har selv været alt for lang tid om det, har tænkt på det mange gange og endda gemt egnede flasker til det. Jeg er så glad for at jeg endelig fik prøvet det, for nøj hvor det smager godt! Min fik lidt hyggelige krydderier i form af kanel, nelliker og anis i anledning af den kommende højtid :-) Så længe holder den nu ikke - både fordi holdbarheden uden konservering er ca. 1 uge på køl og også fordi, at den blive spist hurtigt fordi den smager så godt.


Foto: Sara

Ingredienser Ketchup:
500 g. tomater på stilk
2 syrlige æbler
150 g. løg
1 rød peberfrugt
1 frisk rød chili
1 tsk. kanel.
½ tsk. stødt nellike
1 knivspids stødt anis
17 g. salt
Friskkværnet peber
80 g. rørsukker eller brun farin
½ dl. æbleeddike

Fjern stilken fra tomaterne, skræl æblerne og fjern kernehuset. pil løgene. Rens peberfrugt og chili for kerner. Hak eller blend det hele og kom det ned i en gryde sammen med de øvrige ingredienser. Lad det koge stille og roligt i en time uden låg. Herefter blendes det igen og kan så enten hældes tilbage i gryden som det er- eller passeres gennem en sigte, før for at trykke så meget som muligt igennem og skrab pulpen af undersiden på sigten. Kom det tilbage i gryden og kog det igennem til det er reduceret noget og tyknet. Det bliver også lidt tykkere ved afkøling. Kom på HELT rene og skolde flasker, Hvis du vi øge holdbarheden, er du nødt til at tilsætte lidt Atamon. Det havde jeg så ikke på lager og satser på at gøre kål på det hurtigst muligt i stedet.

Foto: Sara


Ingen kommentarer:

Send en kommentar