mandag den 26. november 2012

Krydrede sirupskager i æbleform.

Foto: Sara B. Clausen
Fine små kager af en julekrydret sirupsdej. Lav dem runde med glas eller udstik dem med forskellige forme. 
Jeg pyntede nogen med glasur og krymmel- et hit hos mine drenge og kæresten- selv foretrækker jeg dem nok uden- men jeg er også typen, der hurtigt får det lige sødt nok :-)

Foto: Sara B. Clausen


Ingredienser:

400 g. hvedemel
250 g. mørk sirup
80 g. sukker
125 g. smør
1 tsk. kanel
½ tsk. kardemomme
½ tsk. ingefær
1 tsk. nellike
2 tsk. potaske
1 spsk. vand.

Evt. Flormelis til glasur og krymmel.

Varm sirup, fedtstof og sukker til sukkeret er smelter.Opløst potasken i vandet. Tilsæt potaske og de øvrige krydderier, når blandingen er afkølet til hånsvarm. Tilsæt melet og ælt det hele til en ensartet dej. lad hvile til næste dag eller til den er helt kold. 

Rul dejen ud i ca. 3 mm. tykkelse og udstik de ønskede figurer. Jeg lavede dem i en stor æbleform- men der blev også lidt engel og får (uden glasur på).

Bages i en 180 grader (varmluft) i ca. 5-7 min. Lad køle på rist. Dekorer evt. dem der skal spises med glasur og krymmel- særligt festligt for børnene.
Det er en god ide, at trække kanten op med en fast glasur og derefter fylde resten ud med en lidt tyndere glasur, så undgår man at glasuren løber ud over kanterne.

Foto: Sara B. Clausen

Foto: Sara B. Clausen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar