mandag den 26. november 2012

Saras Grove Sirupsboller.

Foto: Sara B. Clausen
Lækre grove boller som får en dejlig smag på grund af grahamsmel og sirup der giver sådan en lidt varm nøddeagtig smag. Samtidig giver havregrynene fugtighed og gør dem saftige så de holde sig godt.

Foto: Sara B. Clausen


Ingredienser ca. 12 stk:

50 g. gær
500 ml. mælk fx. letmælk.
2 spsk. lys el. mørk sirup
1½ tsk. salt
125. g. havregryn
200 g. grahamsmel
400 g. hvedemel
2 spsk. rapsolie

Rør gæren ud i den håndlune mælk. Tilsæt sirup, salt og rapsolie. Rør alle de øvrige ingredienser i dejen og ælt til dejen er samlet og slipper kanten. Lad hæve 60 min. til dobbelt størrelse.
Del i 12 stk. og rul til boller. Lad efterhæve 60 min. under fugtigt klæde. pensles med lidt vand eller mælk og ridses lidt på toppen, hvis mønster ønskes.
Bages i ca. 15 min ved 200 grader. varmluft. lad køle på rist.

Foto: Sara B. Clausen

Foto: Sara B. Clausen


2 kommentarer:

  1. Uhm de her boller er blevet hele familiens yndlingsboller :-), men jeg skal nu have givet mig i kast med nogle flere af de lækre opskrifter fra din blog.
    Hilsen din næsten kollega Gitte (G2) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte, hvor er det dejligt at høre, jeg synes også selv at de er rigtig gode. Gid weekend.Kh Sara

      Slet