tirsdag den 9. oktober 2012

Steak serveret med grillet polenta og garniture.

Foto: Sara
Lidt nem mad her til aften, som ikke krævede den helt store indsats men alligevel smagte godt. Polenta er ikke noget jeg ellers har anvendt i stor stil. Det er en relativ smags neutral sag, men det er pasta og kartofler selvfølgelig også. Denne polenta er lavet med tilsætning af friskrevet parmesan, salt & peber samt lidt olivenolie og når den grilles eller steges på panden dannes der en sprød skorpe som er ret lækker.Som variation synes jeg det smagte rigtig godt.

Foto: Sara


Ingredienser til 4 personer

Polenta:
500 ml. vand
75 g. majsgryn (lidt grovere end den fine mel)
50 g. majsmel
1 tsk. salt
Lidt friskkværnet peber
1 dl. revet parmesanost
2 spsk. olivenolie

4 ungkvæg steaks
salt og peber
Lidt tørrede chiliflager
smør eller olie til stegning

Garniture:
1/4 stort Savoykål uden grove blade og stok, skåret i strimler
4 gulerødder, skåret i stænger.
1 spsk. olivenolie
1 fed hvidløg, presset
1 spsk. honning
Saften fra ½ appelsin
2 tsk. tørret timian
Salt og peber

Polenta:Kog vandet op i en gryde og tilsæt majsmel og gryn under konstant omrøring. Hvis grøden bliver for fast, så tilsæt lidt mere vand. Tilsæt krydderier og parmesanost samt olivenolie.
Lad koge ca.10-15 min ved middel varme. Rør med jævne mellemrum.
Kom den tykke grød i en firkantet plastikbox og lad den køle af. Hvis du har tid i et par timer- men den har sat sig nok efter en lille time til at du kan vende den ud og skære skiver af ca.1,5 cm.tykkelse.
disse skiver grilles på en grillpande eller en almindelig pande i lidt olivenolie. Ca.4 min. på hver side.

Garniture: Varm olien på en varm sauterpande eller en wok. Kom gulerødder og kål på panden og svits det i olien nogle min til kålen falder lidt sammen. Tilsæt timian, salt og peber, presset hvidløg og saften af ½ appelsin og vend det rundt i nogle min, eller til gulerødderne er bløde men stadig har bid.

Steak: Steg dem ca. 3 min på hver side på en meget varm grill- eller almindelig pande. Krydr med salt og peber og evt. lidt tørrede chiliflager. Lad trække nogle min. inden servering.

anret og server.





 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar